Bliżej realizacji kolejnego odcinka S74 w woj. świętokrzyskim
14.09.2022
Oferta Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód - Kielce. Jednym z warunków podpisania umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą będzie brak odwołań od decyzji komisji przetargowej. Oferta opiewa na kwotę 713,4 mln zł.
Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżujących zarówno tranzytem, jak i lokalnie w obrębie Kielc. W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Nowy odcinek drogi ekspresowej S74, o długości około 5 km, połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce - Cedzyna. Inwestycja skutecznie odseparuje ruch tranzytowy od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku w wykopie.
Tranzyt w tunelach - mieszkańcy odetchną
Trasę będzie można pokonać drogą ekspresową w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Ekspresowy ciąg drogowy
Przejście przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.
Nowa droga realizowana będzie w systemie Projektuj i buduj. Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego. Inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych stanowić będzie kontynuację podjętych już działań w ramach S74.
Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce - Cedzyna z węzłem Bocianek. W marcu br. rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód, a to oznacza, że po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Ponadto trwa również realizacja obwodnicy Opatowa w ciągu S74 w województwie świętokrzyskim.
Szybciej i bezpieczniej
Efektem realizacji inwestycji będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ulic miejskich i rozdzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Zwiększy się przepustowość istniejącego układu komunikacyjnego oraz płynność ruchu. Poprawie ulegnie również bezpieczeństwo ruchu drogowego. O tym, jakie korzyści z realizacji inwestycji odniosą mieszkańcy Kielc oraz kierowcy podróżujący tranzytem, pisaliśmy szczegółowo w informacji o uzyskaniu decyzji środowiskowej dla tego odcinka S74.