W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa obwodnicy Opatowa - zmiany organizacji ruchu

13.09.2024

Rozpoczyna się budowa włączenia realizowanego w ramach obwodnicy Opatowa odcinka drogi ekspresowej S74 do istniejącej drogi krajowej nr 9. W miejscowości Okalina na DK9 w przyszłym tygodniu planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną.

Budowa obwodnicy Opatowa - zdjęcie z drona, budowa ronda, maszyny budowlane, odcinek istniejącej drogi przy rondzie

Ruch wahadłowy na DK9 miedzy Opatowem a Lipnikiem umożliwi kontynuację budowy ronda, które komunikować będzie nową obwodnicę z istniejącą „dziewiątką”. Planowane wstępnie od 17 września zmiany organizacji ruchu przewidziane są do końca października. W tym czasie wykonane zostaną roboty, które umożliwią przywrócenie ruchu dwukierunkowego poprzez przełożenie ruchu na część ronda. Proces zmiany oznakowania rozpocznie się 16 września, dlatego już w tym dniu mogą wystąpić zawężenia jezdni. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności. 

W ramach inwestycji

Ok.  12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  

W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.  Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce - Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta.  Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku.

Postępują roboty bitumiczne

Obecnie na budowie obwodnicy Opatowa kontynuowane są roboty bitumiczne. Pierwsza warstwa bitumiczna czyli podbudowa ułożona została na odcinkach o łącznej długości stanowiącej ponad połowę dwujezdniowej trasy głównej. Zaawansowanie w układaniu drugiej warstwy nawierzchni wynosi ok. 23 procent. Jesienią wykonawca planuje wykonanie próbnych odcinków ostatniej warstwy ścieralnej. Mosty, estakady i wiadukty mają już konstrukcje ustrojów nośnych. Na dziesięciu zakończyły się roboty betoniarskie. Na trzech obiektach ułożona został pierwsza warstwa nawierzchni.

{"register":{"columns":[]}}