W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa obwodnicy Opatowa – kolejny etap robót mostowych

24.10.2023

Roboty przy obiektach mostowych na rozpoczętej w tym roku budowie obwodnicy Opatowa wchodzą w nową fazę. Niebawem rozpocznie się montaż elementów ustrojów nośnych na pierwszych wiaduktach. Kontynuowane są także roboty ziemne w nowym śladzie przyszłej DK9 i S74.

Budowa obwodnicy Opatowa - teren budowy, zbrojenie i betonowanie podpór estakady, szare betonowe podpory w kilku rzędach, zielona betoniarka na pierwszym planie, w oddali czerwony dźwig, samochód ciężarowy na drodze technologicznej, pracownicy wykonują zbrojenia na dwóch podporach

Około 11-kilometrowa obwodnica Opatowa w ciągu DK9 i S74 to inwestycja realizowana od 2021 roku w systemie projektuj i buduj. Roboty w terenie rozpoczęły się w marcu br. Do tej pory wykonawca wykonał w całości drogi technologiczne w śladzie przyszłych dróg dojazdowych, co umożliwia sprawne prowadzenie robót na budowanym odcinku.  

Ciąg główny trasy został odhumusowany czyli oczyszczony z wierzchniej warstwy gleby w ok. 90 procentach. Takie roboty ziemne jak wykopy i nasypy wykonane zostały w ponad 40 proc. Zakończyła się zasadnicza wycinka drzew, prace rozbiórkowe i przebudowa sieci.  

Roboty zbrojarskie i betoniarskie

Kontynuowana jest budowa kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego i infrastruktury oświetlenia drogowego. Ruszyły roboty melioracyjne i prace przy zbiornikach retencyjnych. Wykonawca planuje w tym roku ułożenie odcinków próbnych podbudowy zasadniczej, czyli pierwszej warstwy bitumicznej pod kątem przeprowadzenia badań laboratoryjnych.  

Kontynuowane są roboty przy budowie 14 obiektów mostowych i 6 przepustów ekologicznych. Trwają prace ciesielskie, zbrojarskie i betoniarskie w obrębie podpór, czyli pionowych elementów konstrukcji estakad, mostów i wiaduktów. W ciągu najbliższego miesiąca planowany jest montaż pierwszych elementów ustrojów nośnych, czyli belek poziomych. Montowanie belek przewidziane jest w pierwszej kolejności na kładce dla pieszych nad DK9 oraz wiaduktach w Tomaszowie nad DK9 i w Jurkowicach nad S74.  

W ramach inwestycji

Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie. Będą to m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.  W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  Koszt robót to ok. 403,7 mln zł.   

Ważny łącznik

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.  Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek realizowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt inwestycji to 57,5 mln zł. Aktualnie na budowie łącznika kontynuowane są roboty ziemne. Trwa także budowa trzech wiaduktów na skrzyżowaniach z drogami lokalnymi.  

{"register":{"columns":[]}}