Budowa obwodnicy Wąchocka – prace ziemne na półmetku
18.04.2023
Na budowie obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42 równolegle z robotami ziemnymi prowadzone są roboty bitumiczne. Kontynuowana jest budowa ośmiu wiaduktach, mostach i przepustach. Rozpoczęcie prac przy kolejnych trzech obiektach inżynierskich planowane jest w bieżącym kwartale.
Prawie 12 km dwujezdniowej trasy
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie projektuj i buduj w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 11,7 km biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców Wąchocka. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42, komunikującą węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i woj. podkarpackiego. W ramach wykonawca, Strabag wybuduje 4 skrzyżowania, 11 obiektów inżynierskich takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych oraz 4 przepusty. Projekt zakłada wybudowanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, oświetlenia i odwodnienia.
Zaawansowane prace ziemne, pierwsze roboty bitumiczne
Roboty na budowie obwodnicy Wąchocka prowadzone są od ub. roku. Ze względu na zróżnicowanie warunków terenowych i gruntowych na poszczególnych odcinkach inwestycji wykonywane są różne asortymenty prac. Zaawansowanie robót ziemnych sięga ok. 50 procent. Równolegle prowadzone są roboty bitumiczne. Na kilku fragmentach dwujezdniowej trasy głównej o łącznej długości około 3 km ułożona została podbudowa bitumiczna, a na dwóch kilometrach warstwa wiążąca nawierzchni. Aktualnie trwają prace przy budowie 6 obiektów mostowych w miejscowościach Parszów, Wielka Wieś i Rataje oraz dwóch przepustów Ratajach. W tym roku rozpoczęła się budowa górnego przejścia dla zwierząt dużych typu zielony most na początkowym odcinku inwestycji. Obecnie trwa zbrojenie fundamentów. W ramach inwestycji zaplanowano 7 przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych oraz tunele dla płazów. Kontynuowana jest przebudowa linii wysokiego napięcia Starachowice – Bór.
Ocalona pamiątka
Zgodnie z oczekiwaniami miejscowej społeczności wykonawca przeniósł w nowe miejsce kapliczkę, która pierwotnie znajdowała się w śladzie budowanego ciągu głównego. Pamiątka po dawnym średniowiecznym gotyckim kościele została w ubiegłym roku zdemontowana i odresturowana zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków. Wiosną br. umieszczono ją w nowym miejscu po prawej stronie budowanej trasy przy jej końcowym odcinku.