Coraz bliżej półmetka na budowie obwodnicy Wąchocka
14.11.2023
Budowa obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42 zbliża się do półmetka. Niemal gotowe są już trzy obiekty mostowe, ale zaawansowanie robót na poszczególnych odcinkach inwestycji jest zróżnicowane ze względu na również zróżnicowane warunki terenowe i gruntowe.
Prace ziemne i roboty bitumiczne
Ogólne zaawansowanie inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj przekroczyło 40 procent. Wykonawca kontynuuje roboty bitumiczne zarówno na dwujezdniowym ciągu głównym DK42, jak i na drogach dojazdowych. Na odcinkach trasy zasadniczej o łącznej długości ok. 6 km ułożona została podbudowa bitumiczna, na ok. 5 km przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni, a na prawie 4 km ostatnia wierzchnia warstwa ścieralna SMA. Zaawansowanie robót bitumicznych to ok. 40 procent. Na innych odcinkach trwają roboty ziemne, których zaawansowanie zbliża się do 70 procent. Budowane są nasypy, kontynuowane są wykopy, także te szczególnie pracochłonne – w gruncie skalistym.
Widoczne wiadukty i przejścia dla zwierząt
Kontynuowane są prace przy budowie 11 obiektów inżynierskich, czyli wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt i przepustów. Zaawansowanie robót na trzech obiektach przekroczyło 90 procent. To wiadukty budowane nad DK42 w ciągu drogi gminnej w Wielkiej Wsi i w ciągu drogi powiatowej w Ratajach oraz przejazd pod obwodnicą. Doskonale widoczna jest już zasadnicza konstrukcja górnego przejścia dla zwierząt dużych typu zielony most nad DK42. Zakończył się montaż łukowych elementów z blachy falistej nad dwiema jezdniami trasy głównej i betonowych elementów skrzynkowych nad drogami dojazdowymi. Przejście dla zwierząt na początkowym odcinku leśnym budowanej obwodnicy to największy obiekt realizowany w ramach inwestycji. Łukową, ale betonową konstrukcję będzie miało także zespolone z ciekiem wodnym przejście dla zwierząt pod DK42. Aktualnie prowadzone są roboty zbrojarskie, poprzedzające betonowanie konstrukcji. Trwają przygotowania do prac przy posadowieniu kolejnych czterech wiaduktów i przepustów.
12 km dwujezdniowej trasy
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Dzięki realizacji inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 11,7 km biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Trasa pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców Wąchocka. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42, komunikującą węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i woj. podkarpackiego. Wykonawca – firma Strabag –wybuduje cztery skrzyżowania, 11 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt i podziemne przejście dla pieszych oraz cztery przepusty. Projekt zakłada też wybudowanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, oświetlenia i odwodnienia.