W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cztery obwodnice i dwa odcinki trasy ekspresowej - w realizacji 48 km nowych dróg w woj. świętokrzyskim

22.07.2022

Obecnie realizujemy w woj. świętokrzyskim siedem inwestycji, w tym cztery obwodnice i dwa odcinki drogi ekspresowej S74. Trwają roboty na budowie obwodnic Wąchocka w ciągu DK42 i Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9. Projektanci pracują nad dokumentacją dla S74 do Mniowa do Kielc, drugiego etapu obwodnicy Morawicy w ciągu DK73 i łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa. Łączna długość odcinków dróg krajowych w realizacji to ok. 48 km, wartość tych inwestycji przekracza 1,6 mld zł.

DK42 obwodnica Wąchocka - budowa drogi technologicznej - dwa walce drogowe wyrównują i utwardzają pas drogi gruntowej

W ub. roku w fazę robót budowlanych weszły inwestycje w Wąchocku i Ostrowcu Świętokrzyskim. Pierwsze zadanie realizowane jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, drugie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. 

Roboty ziemne i branżowe w śladzie obwodnicy Wąchocka

Kontynuowane są prace przy odhumusowaniu terenu, zagęszczaniu i stabilizacji podłożą gruntowego. Wykonywane są nasypy i wykopy na ciągu głównym przyszłej dwujezdniowej obwodnicy Wąchocka. Kontynuowane są roboty branżowe przy budowie, przebudowie i przełożeniach sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, kanalizacyjnych, gazowniczych i wodociągowych. Zaawansowanie wymienionych robót branżowych przekroczyło 60 procent. Trwa budowa dróg technologicznych w śladzie przyszłych dróg dojazdowych, które będą wykorzystywały pojazdy budowy. Na przełomie lipca i sierpnia wykonawca rozpocznie prace przygotowawcze do budowy obiektów mostowych. 

Koszt realizacji obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42 to ok. 283,7 mln zł. Budowany jest odcinek dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o długości około 11,7 km, od granic Skarżyska-Kamiennej do Starachowic. Trasę poprowadzono nowym śladem, omijając Parszów po północnej stronie a Wąchock po południowej. W ramach kontraktu powstaną skrzyżowania, obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zaplanowano budowę 11 obiektów mostowych (m.in. przejścia dla zwierząt dużych nad obwodnicą, przejścia dla pieszych pod obwodnicą, wiaduktów zapewniających przejazd nad lub pod ciągiem głównym) i czterech przepustów ekologicznych. 

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj od grudnia 2020 r. Pierwsze prace w terenie rozpoczęły się ub. roku od wycinki drzew i krzewów, sprawdzenia śladu przyszłej trasy przez saperów i archeologów. Wykonawca przygotował zaplecze budowy, teren pod materiały i sprzęt budowlany. Zaczęły się roboty branżowe i budowa dróg technologicznych. Równolegle opracowywane były optymalizacje istniejącej dokumentacji projektowej, a wykonawca uzyskiwał wymagane uzgodnienia na kolejne roboty.  

Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego - pierwsze roboty mostowe

Rozpoczęły się roboty mostowe, kontynuowane są roboty ziemne, a ich zaawansowanie to około 70 proc. Postępują prace związane z przyspieszeniem odprowadzenia wody, zagęszczeniem i wzmocnieniem podłoża gruntowego. Realizacja obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w systemie Projektuj i buduj rozpoczęła się w lipcu 2020 r. We wrześniu 2021 r. Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co pozwoliło na rozpoczęcie robót budowlanych. Zadanie polega na budowie odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP, poprowadzonej nowym śladem od węzła Brezelia do skrzyżowania typu rondo średnie z DK9. Odcinek o długości 2,6 km będzie miał dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, z obustronnymi poboczami gruntowymi o szerokości minimum 1,5 m (w tym opaskami bitumicznymi o szerokości po 0,7 m). Zaprojektowano także sześć obiektów mostowych (pięć mostów i wiadukt nad drogą powiatową) oraz dwa duże przepusty pełniące funkcję przejść dla małych zwierząt. Wartość robót budowlanych to ok. 52,9 mln złotych. 

Aktualnie na budowie kontynuowane są roboty palowe w lokalizacji przyszłych obiektów mostowych. Ogółem w ramach inwestycji wykonanych zostanie około 2 tysięcy pali, do głębokości ok. 6-8 metrów, stabilizujących podłoże gruntowe. Obwodnica przebiega przez wymagające geologicznie tereny, dlatego wykonawca zaprojektował dostosowane do nich technologie pozwalające na uzyskanie wymaganej nośności podłoża pod przyszłą konstrukcję drogi. Chodzi np. o technologię z użyciem drenów pionowych do głębokości 6-11 metrów, specjalnych materaców transmisyjnych i nasypów przeciążeniowych dla szybszego odprowadzenia wody. 

Obwodnica Morawicy - czas na drugi etap

W lipcu br. podpisaliśmy umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj drugiego odcinka obwodnicy. W tym etapie powstanie droga o długości ok. 4,4 km, a docelowa długość całej trasy to blisko 9 km. Z pierwszego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73 korzystamy od stycznia br., drugi ma być gotowy w I połowie 2026 r. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.   

Projektowany drugi odcinek obwodnicy Morawicy poprowadzony będzie nowym śladem jako  dwujezdniowa droga klasy GP skomunikowana z użytkowanym od stycznia br. pierwszym, ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego.  Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in. najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą, z funkcją przejścia dla zwierząt, o długości 500 metrów. Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie. Koszt inwestycji to ok. 214,9 mln zł.  

S74 od Mniowa do Kielc w realizacji

W marcu br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę ponad 16-kilometrowego odcinka S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód. Obecnie trwają prace projektowe, a złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej planowe jest w I kwartale 2023. Zakończenie prac budowlanych w II połowie 2025 roku. To najdroższa aktualnie realizowana w województwie świętokrzyskim inwestycja w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Jej koszt to ok. 537,7 mln zł.  

Odcinek od Mniowa do Kielc jest kolejną, po obwodnicy Opatowa, aktualnie realizowaną inwestycją w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. W ramach inwestycji zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.  Zadanie obejmuje również budowę węzłów drogowych Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz budowę obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie 12 wiaduktów drogowych, dwa mosty, a także przejścia dla zwierząt. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska, drogi dojazdowe oraz Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.  

Obwodnica Opatowa czyli kolejne kilometry S74 w woj. świętokrzyskim

W kwietniu br. zakończył się pierwszy etap prac projektowych dla niemal 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu S74 i DK9. Zgodnie z harmonogramem wykonawca inwestycji, realizowanej w systemie Projektuj i buduj, złożył wniosek do Wojewody Świętokrzyskiego o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych. Nową drogą pojedziemy w I połowie 2025 roku. Koszt inwestycji to ok. 403,7 mln zł. 

Inwestycja polegać będzie na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa.  Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9, planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa węzły drogowe: pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i projektowanym łącznikiem północnym do DK74, drugi na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 w Marcinkowicach z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.   

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Od listopada 2021 r. trwa projektowanie tej drogi. Zakończenie prac projektowych i złożenie wniosku o decyzję ZRID planowane jest w IV kwartale br., a realizacja inwestycji do 2025 r. Jej koszt ok. 57,5 mln zł.  

Most w Sandomierzu – projekt i przebudowa

Umowa na przebudowę mostu na Wiśle w ciągu 77 podpisana została w czerwcu 2021 r. Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, a jej koszt to ok. 68 mln zł. Aktualnie dobiegają końca prace projektowe, a wykonawca jest w trakcie uzyskiwania uzgodnień i decyzji potrzebnych do rozbiórki istniejącej konstrukcji i przełożenia mediów. Od lipca przygotowywane będzie zaplecze budowy. Zgodnie z kontraktem roboty powinny zakończyć się w 2024 roku.  

Do zadań wykonawcy należy optymalizacja projektowa, rozbiórka części istniejącego obiektu i wzmocnienie istniejących podpór. W kolejnym etapie wybudowana zostanie na nich nowa konstrukcja, zbliżona wizualnie do istniejącej, a most ma zostać włączony do układu komunikacyjnego miasta. Wykonawca zobowiązany jest także do przebudowy sieci infrastruktury podziemnej i nadziemnej, a także urządzeń ochrony środowiska. Powstać mają nowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kanał technologiczny. 

Docelowo przeprawa przez Wisłę w Sandomierzu będzie dwujezdniowa. Zapewnią ją: wybudowany w 2011 roku most, którym teraz odbywa się ruch oraz obiekt, który zostanie przebudowany w ramach trwającej inwestycji. 

{"register":{"columns":[]}}