Informacja o etapach prac przygotowawczych do budowy obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na odcinku DK9 Rudka – Jacentów
24.11.2022
W odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców i pytania dotyczące planowanej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego, w siedzibie GDDKiA w Kielcach odbyło się spotkanie z przedstawicielami gminy Bodzechów, podczas którego omówiliśmy aktualny etap prac przygotowawczych i etap procedury przetargowej, a także korytarz trasy wskazany w obowiązującej decyzji środowiskowej.
Informujemy na bieżąco
Przedstawiliśmy również uwarunkowania prawne procesu przygotowawczego, zakładany wstępny harmonogram prac projektowych oraz poinformowaliśmy o możliwościach zapoznawania zainteresowanych inwestycją z rozwiązaniami technicznymi w miarę postępu prac nad dokumentacją. Po zapoznaniu się z uwagami i oczekiwaniami mieszkańców ustaliliśmy sposób wymiany informacji w trakcie prac projektowych.
Znamy wariant przebiegu, zlecamy projekt
W związku z pytaniami dotyczącymi planowanej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na odcinku Rudka – Jacentów (12,9 km) informujemy, że:
- Wariant przebiegu drogi został określony w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w 2014 roku dla odcinka DK9 Brody – Opatów z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego. Złożenie wniosku o wydanie decyzji w 2012 roku poprzedziło opracowanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko z elementami koncepcji programowej. W ramach tego etapu prac projektowych opracowano dwa warianty przebiegu obwodnicy. Rozwiązania prezentowane były na spotkaniach informacyjnych z mieszkańcami i przedstawicielami gmin Kunów, Bodzechów i Sadowie w 2010 i 2011 roku. Materiały prezentowane na spotkaniach oraz raporty projektanta ze spotkań zamieszczone zostały na stronie internetowej GDDKiA. Zgodnie z przepisami RDOŚ przeprowadził przed wydaniem decyzji procedurę udziału społeczeństwa w ocenie oddziaływania na środowisko. Obwieszczenia o możliwości zapoznania się z materiałami (raport oddziaływania na środowisko, warianty przebiegu) oraz wnoszenia uwag wywieszone były również w gminach. Na tym etapie wpłynęła uwaga z miejscowości Szewna. Nie wpłynęły natomiast odwołania od samej decyzji środowiskowej wskazującej wariant przebiegi obwodnicy.
- Wydana w 2014 roku i ostateczna decyzja środowiskowa jest obowiązująca. Decyzja określa korytarz przebiegu trasy i podstawowe rozwiązania techniczne (np. lokalizację węzłów skrzyżowań, czy też przejść dla zwierząt). Szczegółowe rozwiązania (np. przekrój drogi, zajętość terenu pod inwestycję) zostaną przedstawione w projekcie budowlanym po analizie i opracowaniu prognoz ruchu oraz ustaleniu aktualnego podziału nieruchomości. Dlatego też szczegółowe rozwiązania w stosunku do ujętych w pierwotnej koncepcji programowej mogą ulec modyfikacji w obrębie korytarza trasy wyznaczonego decyzją środowiskową.
- Ostateczna zajętość terenu pod drogę zostanie określona w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wydanej przez Wojewodę Świętokrzyskiego. Złożenie wniosku o wydanie decyzji planowane jest w I kwartale 2024 roku, a jej uzyskanie możliwe w IV kwartale. Ostateczna decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przeniesie własność nieruchomości pod drogę na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem. Jednocześnie umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych
- W październiku br. Minister Infrastruktury uzgodnił Program inwestycji dla obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na odcinku Rudka – Jacentów, co otworzyło drogę dla kolejnego etapu prac projektowych. W listopadzie ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie obwodnicy z uzyskaniem decyzji ZRID. Otwarcie ofert planowane jest 9 grudnia br. Podpisane umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest po zakończeniu procedury przetargowej. W dokumentach przetargowych zostały udostępnione jako materiał poglądowy elementy opracowanej wcześniej koncepcji programowej. Materiały te pozostają ogólnodostępne TUTAJ, ale należy je traktować jako wyjściowe dla przyszłych prac nad projektem. Ujęte w nich rozwiązania mogą ulec zmianie w czasie prac projektowych.
Kalendarium prac przygotowawczych
2002 r. – na bazie Programu kompleksowego rozwoju sieci drogowej województwa świętokrzyskiego samorządy zainteresowane rozbudową DK42/DK9 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Starachowice – Ostrowiec Świętokrzyski - Opatów w porozumieniu z GDDKiA zleciły opracowanie Studium techniczno-ekonomicznego (STE) dla tego ciągu drogowego
2005 r. – rozwiązania STE przyjęła Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA
2007 r. – zleciliśmy wyłonionemu w przetargu projektantowi opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka DK9 Brody – Opatów z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego
2010-2011 r. – odbyły się spotkania informacyjne organizowane przez projektanta i GDDKiA z mieszkańcami i przedstawicielami gmin Kunów, Bodzechów i Sadowie, podczas których zaprezentowane zostały warianty przebiegu trasy, wypracowane rozwiązania i analizy w ramach prac nad raportem oddziaływania na środowisko
2012 r. – złożenie wniosku do RDOŚ o wydanie DŚU
2012 – 2013 r. – obwieszczenia RDOŚ o możliwości zapoznania się z materiałami i wnoszenia uwag w ramach procedowania wniosku o DŚU
2014 r. – wydanie przez RDOŚ decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (w związku z brakiem odwołań decyzja stała się ostateczna 27 marca 2014 r. i jest obowiązująca)
2022 r. – po uzgodnieniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji w listopadzie br. ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego z uzyskaniem decyzji ZRID. Planowane złożenie wniosku o decyzję ZRID - I kwartał 2024 r.
Materiały
Lokalizacja obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego - odcinek DK9 Rudka - Jacentówlokalizacja.pdf 0.56MB DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego odc. 1 - orientacja
Zał_1_ark_1.pdf 2.14MB DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego odc. 2 - orientacja
Zał_1_ark_2.pdf 2.07MB DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego odc. 3 - orientacja
Zał_1_ark_3_(3).pdf 1.79MB