W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Miejsce pod nowy most w Sandomierzu już gotowe

16.06.2023

Zakończyła się rozbiórka starego mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Montaż nowej konstrukcji planowany jest od jesieni br.

DK77 most w Sandomierzu - istniejący most nad rzeką na drugim planie, na pierwszym planie koparka i same podpory, które zostały po rozebraniu konstrukcji starego mostu.

Rozbiórka po siedemdziesięciu latach

Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 roku. W miejscu starego mostu po wzmocnieniu istniejących podpór powstanie nowy, który zostanie włączony do układu komunikacyjnego miasta. Pierwsze prace rozbiórkowe rozpoczęły się w ub. roku. Poprzedziło je przełożenie mediów i przebudowa gazociągu. Równocześnie stopniowo demontowano elementy górnej konstrukcji mostowej: nawierzchnię jezdni, izolację, kapy chodnikowe, instalacje oświetleniowe i bariery. Wykonawca zbudował tymczasowe podpory, które ułatwiły prace przy demontażu m.in. stalowych dźwigarów i kolejnych fragmentów przęseł. Tymczasowe podpory wykorzystane zostaną także przy budowie nowego mostu.  

W marcu br. rozpoczął się najtrudniejszy etap rozbiórki. Dolna stalowa konstrukcja kratownicowa została przecięta, a most utracił ciągłość. Stopniowo rozcinane, demontowane i transportowane były kolejne części obiektu. Konstrukcja z 1953 roku po siedemdziesięciu latach została rozebrana.

Montaż nowej konstrukcji

W najbliższym czasie wykonawca będzie kontynuował wzmacnianie sześciu istniejących podpór, na których wsparta zostanie nowa zespolona stalowa konstrukcja skrzynkowa mostu. Jej kształt będzie zbliżony do konstrukcji usytuowanego równolegle mostu z 2011 roku. W kolejnych miesiącach produkowane, częściowo zespalane, a następnie transportowane na plac budowy będą stalowe części ustroju nośnego nowego mostu. Ich montaż planowany jest od jesieni do przyszłego roku.

Będą dwa mosty

Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach. Przez 12 lat mieszkańcy Sandomierza przyzwyczajeni byli do widoku dwóch mostów. Przez kolejne miesiące będą widzieć tylko jeden, tak jak przed 2011 rokiem. 

 

{"register":{"columns":[]}}