Nowy etap robót mostowych i drogowych na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym
21.08.2024
Dobrze widoczne są już konstrukcje obiektów mostowych i wyraźnie zarysowane odcinki z pierwszą warstwą bitumiczną - zaawansowanie robót na obwodnicy Opatowa i jej północnym łączniku zbliża się do 70 procent. Sprawdziliśmy, jak postępują prace na obu inwestycjach.
Układanie podbudowy asfaltowej rozpoczęte
W tym roku rozpoczęły się roboty bitumiczne na dwujezdniowej obwodnicy Opatowa budowanej w ciągu DK9 i S74 oraz jednojezdniowym łączniku północnym w ciągu DK74. Wykonawca ułożył już pierwszą warstwę bitumiczną (podbudowę asfaltową) na odcinkach trasy głównej obwodnicy stanowiących około połowę jej długości. Podobnie jest na łączniku północnym, a zaawansowanie obu inwestycji jest porównywalne. To szczególnie istotne, ponieważ oddanie do użytkowania obu odcinków planowane jest w drugim kwartale przyszłego roku.
Gotowe konstrukcje obiektów
W sierpniu, na ok. 2 km trasy głównej obwodnicy Opatowa, ułożono pierwsze odcinki warstwy wiążącej nawierzchni. Dobiegły końca montaż i betonowanie ustrojów nośnych trzynastu z czternastu obiektów mostowych, w tym najdłuższej ok. 300-metrowej estakady. Po wykonaniu izolacji na mostach, wiaduktach i estakadach rozpoczną się m.in. prace związane z wykonaniem kap chodnikowych, a następnie z ukladaniem asfaltu lanego czyli przedostatniej warstwy nawierzchni na obiektach mostowych.
Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni pozostała do wykonania na trzech wiaduktach budowanych nad łącznikiem północnym DK74. Ogólne zaawansowanie robót na obiektach mostowych w ramach tej inwestycji wynosi 95 procent, a robót bitumicznych około 20 procent. Na jednojezdniowej trzykilometrowej trasie układana jest także przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni, która pokrywa ok. 45 procent całego odcinka.
15 kilometrów nowej drogi
Obwodnica Opatowa i łącznik północny realizowane są w systemie projektuj i buduj. Roboty budowalne na obu inwestycjach ruszyły wiosną ub. roku. Ich łączny koszt to ok. 460 mln zł. Długość obu odcinków stanowiących część „opatowskiego ringu” to ok. 15 km.
Na blisko 12-kilometrowym odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74 zaprojektowanych zostało 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 mostów, wiaduktów, estakad z funkcją przejść dla zwierząt oraz kładka dla pieszych. Powstanie także sześć dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.
Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są ronda. W ramach obwodnicy Opatowa powstaną dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstaje w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu budowanej drogi ekspresowej S74 z nowym odcinkiem DK9. Będzie on skomunikowany także z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9 planowany w ramach obwodnicy Opatowa z istniejącą DK74 w okolicy Adamowa. W ramach zadania powstaną trzy wiadukty w ciągu dróg powiatowych nad nowym odcinkiem DK74.
Szybszy tranzyt, miasto bez korków
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.