Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego - etap projektu wykonawczego
01.10.2024
W marcu br. złożyliśmy wniosek o wydanie przez Wojewodę Świętokrzyskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego od Rudki do Jacentowa w ciągu drogi krajowej nr 9. Było to możliwe dzięki opracowaniu projektu budowlanego w oparciu o obowiązującą decyzję środowiskową. Obecnie, zgodnie z podpisaną umową, wykonawca dokumentacji pracuje nad projektem wykonawczym.
Opracowanie dokumentacji projektowej rozpoczęło się w lutym 2023 r. W trakcie prac projektowych rozwiązania w obrębie przebiegu trasy wskazanym w decyzji środowiskowej prezentowane były kilkakrotnie zainteresowanym inwestycją mieszkańcom. Także na etapie rozpatrywania wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest ponowne przeprowadzenie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Natomiast po wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji przez Wojewodę Świętokrzyskiego strony będą mogły po raz kolejny zapoznać się z wnioskiem, a także kierować uwagi dotyczące zawartych w nim materiałów.
Zakres inwestycji
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 na odcinku Rudka - Jacentów będzie miała ok. 12,9 km i biec będzie po nowym śladzie zgodnym z prawomocną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Zaprojektowana została jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji planowana jest przebudowa dróg i ulic poprzecznych oraz budowa dodatkowych jezdni (umożliwiających obsługę terenów przyległych i połączenie z istniejącą siecią dróg). Obwodnica rozpocznie się w Rudce na istniejącej DK9, dalej pobiegnie nowym śladem, omijając Ostrowiec Świętokrzyski od strony zachodniej i południowej, włączając się do DK9 w Jacentowie. Inwestycja przewiduje m.in. budowę dwóch węzłów drogowych (w Rudce i Miłkowie), dwóch skrzyżowań (w Szewnej i Jacentowie) oraz obiektów inżynierskich takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt.
Usprawnienie tranzytu, odciążenie miasta
Droga krajowa nr 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Opatów - Rzeszów stanowi fragment ważnej trasy, zapewniającej połączenie z południowo-wschodnią częścią kraju. Umożliwia m.in. dojazd do autostrady A4 oraz w stronę przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Realizacja planowanej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego pozwoli skrócić czas przejazdu w ruchu tranzytowym. Przyniesie również poprawę jakości życia mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego poprzez wyprowadzenie tranzytu, usprawnienie komunikacji lokalnej, a także poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przyczyni się także do poprawy rozwoju infrastruktury komunikacyjnej województwa świętokrzyskiego.
Decyzja środowiskowa bez odwołań
Wariant przebiegu drogi został określony w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w 2014 roku dla odcinka DK9 Brody – Opatów z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego. Złożenie wniosku o wydanie decyzji w 2012 roku poprzedziło opracowanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko z elementami koncepcji programowej. W ramach tego etapu prac projektowych opracowano dwa warianty przebiegu obwodnicy. Rozwiązania prezentowane były na spotkaniach informacyjnych z mieszkańcami i przedstawicielami gmin Kunów, Bodzechów i Sadowie w 2010 i 2011 roku. Materiały oraz raporty projektanta ze spotkań zamieszczone były na stronie internetowej GDDKiA. Zgodnie z przepisami RDOŚ przeprowadził przed wydaniem decyzji procedurę udziału społeczeństwa w ocenie oddziaływania na środowisko. Obwieszczenia o możliwości zapoznania się z materiałami (raport oddziaływania na środowisko, warianty przebiegu) oraz wnoszenia uwag wywieszone były również w gminach. Na tym etapie wpłynęła uwaga z miejscowości Szewna. Nie wpłynęły natomiast odwołania od samej decyzji środowiskowej wskazującej wariant przebiegu obwodnicy i jednoznacznie określającej jej ślad do dalszych prac projektowych.
Wydana w 2014 roku i ostateczna decyzja środowiskowa jest obowiązująca. Decyzja określa korytarz przebiegu trasy i podstawowe rozwiązania techniczne (np. lokalizację węzłów skrzyżowań, czy też przejść dla zwierząt). Szczegółowe rozwiązania (np. przekrój drogi, zajętość terenu pod inwestycję) zostały przedstawione w projekcie budowlanym po analizie i opracowaniu prognoz ruchu oraz ustaleniu aktualnego podziału nieruchomości. Dlatego rozwiązania w stosunku do ujętych w pierwotnej koncepcji programowej uległy modyfikacji w obrębie korytarza trasy wyznaczonego decyzją środowiskową. Już na etapie projektowania w listopadzie 2023 roku zostały one zaprezentowane zainteresowanym mieszkańcom podczas spotkań w terenie zorganizowanych przez GDDKiA. Spotkania z udziałem zainteresowanych mieszkańców i samorządowców odbyły się również na etapie procedury przetargowej i rozpoczęcia prac projektowych. W lutym br. z rozwiązaniami projektowymi zapoznałą się Komisja Oceny Przedsięwzięc Inwestycyjnych.
Projekt budowlany i wykonawczy
W październiku 2022 Minister Infrastruktury uzgodnił Program Inwestycji dla obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na odcinku Rudka – Jacentów, co otworzyło drogę dla kolejnego etapu prac projektowych w oparciu o uzyskaną decyzję środowiskową. W listopadzie 2022, zgodnie z podpisanym Programem, ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie obwodnicy z uzyskaniem decyzji ZRID. W lutym 2023 podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który zgodnie z założonym harmonogramem opracował projekt budowlany i złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Aktualnie, zgodnie z umową, wykonawca pracuje nad szczegółowymi rozwiązaniami czyli projektami technicznym i wykonawczym. Ten zakres dokumentacji dla inwestycji drogowych opracowywany jest w trakcie rozpatrywania wniosków o ZRID.
Zajętość terenu pod drogę zostanie dokładnie określona w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydanej przez Wojewodę Świętokrzyskiego. Ostateczna decyzja ZRID przeniesie własność nieruchomości pod drogę na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem. Jednocześnie utworzy drogę do kolejnego etapu realizacji inwestycji. Informacje o wypłacie odszkodowań podajemy na stronie internetowej GDDKiA: Wypłata odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Kalendarium prac przygotowawczych
2002 r. – na bazie Programu kompleksowego rozwoju sieci drogowej województwa świętokrzyskiego samorządy zainteresowane rozbudową DK42/DK9 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Starachowice – Ostrowiec Świętokrzyski - Opatów w porozumieniu z GDDKiA zleciły opracowanie Studium techniczno-ekonomicznego (STE) dla tego ciągu drogowego
2005 r. – rozwiązania STE przyjęła Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA
2007 r. – zleciliśmy wyłonionemu w przetargu projektantowi opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka DK9 Brody – Opatów z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego
2010-2011 r. – odbyły się spotkania informacyjne organizowane przez projektanta i GDDKiA z mieszkańcami i przedstawicielami gmin Kunów, Bodzechów i Sadowie, podczas których zaprezentowane zostały warianty przebiegu trasy, wypracowane rozwiązania i analizy w ramach prac nad raportem oddziaływania na środowisko
2012 r. – złożenie wniosku do RDOŚ o wydanie DŚU
2012 – 2013 r. – obwieszczenia RDOŚ o możliwości zapoznania się z materiałami i wnoszenia uwag w ramach procedowania wniosku o DŚU
2014 r. – wydanie przez RDOŚ decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (w związku z brakiem odwołań decyzja stała się ostateczna 27 marca 2014 r.)
2022 r. – po uzgodnieniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji w listopadzie 2022 ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego z uzyskaniem decyzji ZRID
luty 2023 r. – podpisaliśmy u mowę z wykonawcą dokumentacji projektowej
marzec 2024 r. - złożyliśmy wniosek do Wojewody Świętokrzyskiego o wydanie decyzji ZRID