Obwodnica Wąchocka - prace projektowe i przygotowanie terenu
08.12.2021
Wybudowane zostały pierwsze odcinki dróg technologicznych wzdłuż przyszłej obwodnicy Wąchocka. Dzięki nim ciężki sprzęt budowlany będzie mógł szybciej dotrzeć na miejsce zasadniczych robót. A te planowane są w przyszłym roku.
Drogi technologiczne i przełożenia mediów
W tym miesiącu minie rok od podpisania umowy na realizację obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42 w systemie Projektuj i buduj. Inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem, który zakłada prace nad dokumentacją do połowy przyszłego roku, a zakończenie robót budowlanych do 2025 r. Zatwierdzone zostały pierwsze projekty np. dla przebudowy mediów. Równolegle wykonawca prowadzi prace w terenie w oparciu o uzyskaną wcześniej, aktualną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Do tej pory przeprowadzone zostało rozpoznanie saperskie, wycinka drzew i krzewów, prace archeologiczne. Trwają m.in. prace przy przełożeniu mediów czyli sieci wodociągowych i gazowych w 6 lokalizacjach. Wyznaczone zostało zaplecze budowy w okolicy skrzyżowania istniejącej DK42 z przebiegiem przyszłej obwodnicy w Wielkiej Wsi. Rozpoczęła się budowa dróg technologicznych w śladzie przyszłych dróg dojazdowych. Odhumusowane zostały odcinki o łącznej długości ok. 5 km, w tym 2 km utwardzono kruszywem. Drogi umożliwią wjazd ciężkiego sprzętu budowlanego na teren inwestycji. Zasadnicze roboty planowane są od przyszłego roku. W czasie zimowej przerwy kontraktowej trwającej od połowy grudnia do połowy marca wykonawca planuje kontynuację prac przy przełożeniach mediów i drogach technologicznych, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe. Niezmiennie kontynuowane będą prace nad dokumentacją.
Dwie jezdnie
Planowana obwodnica o długości około 11,7 km. będzie drogą dwujezdniową, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, o parametrach technicznych klasy GP 2/2 (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach kontraktu wybudowane zostaną skrzyżowania, obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Koszt robót to 283,7 mln zł. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.