W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Opatów będzie miał obwodnicę

Rusza jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w woj. świętokrzyskim. Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9. Nową drogą pojedziemy na początku 2025 roku.

Droga krajowa nr 74 - wjazd do Opatowa

Obwodnica Opatowa o długości ok. 12 km będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu   Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.  Inwestycję za ok. 403,7 mln złotych zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner). 

- Podpisana dzisiaj umowa jest już dwudziestą piątą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 25 zadań o łącznej długości prawie 322 km i wartości ok. 9,1 mld złotych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zadania wykonawcy     

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną już koncepcję programową, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i wybudowanie obwodnicy. Prace powinny zostać zrealizowane w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nową drogą pojedziemy na początku 2025 roku.   

Miasto odetchnie, kierowcy nie będą stać w korkach  

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Kraśnika oraz DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, w związku z czym Opatów jest zakorkowany w godzinach szczytu. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim.    

Długo oczekiwana obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.    

Bezkolizyjnie po nowym śladzie  

Inwestycja polegać będzie na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Jej uzupełnieniem będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta, na realizację którego ogłosiliśmy odrębne postępowanie przetargowe.

 Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.    

Ważne węzły  

W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:    

  • węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74,  

  • węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  

Kalendarium 

1 kwietnia 2016 r. - podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, Raport o oddziaływaniu na środowisko, Koncepcja programowa)  

28 listopada 2019 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 

28 grudnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj 

24 lutego 2021 r. - otwarcie ofert w przetargu 

23 kwietnia 2021 r. - wybór najkorzystniejszej oferty 

17 czerwca 2021 r. - podpisanie umowy na realizację w systemie Projektuj i buduj 

{"register":{"columns":[]}}