Pierwsze prace na budowie S74 od Mniowa do Kielc
13.12.2024
Dzisiaj przekazaliśmy plac budowy wykonawcy inwestycji na odcinku drogi ekspresowej S74 Mniów - Kielce. Wkrótce rozpoczną się prace przygotowawcze, wycinka drzew i budowa dróg technologicznych.
W listopadzie Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ważnego odcinka drogi ekspresowej S74 od Mniowa do Kielc. Inwestycję za ponad 537 mln zł realizuje w systemie Projektuj i buduj konsorcjum z liderem Mirbud. Planowane zakończenie robót to II połowa 2026 roku.
Mimo zimowej przerwy kontraktowej trwającej od połowy grudnia do połowy marca, wykonawca planuje w tym czasie prowadzenie tych prac, na które pozwolą warunki pogodowe. Będą to między innymi wycinki drzew i krzewów, roboty przy odhumusowaniu terenu i wymianie gruntów. Planowana jest budowa dróg technologicznych, które pozwolą na sprawną komunikację na budowie. Na drogach lokalnych ustawione zostaną pierwsze znaki informujące o robotach budowalnych, ale istotniejsze zmiany organizacji ruchu planowane są w przyszłym roku. Wykonawca rozpoczął już przygotowania do robót. W sąsiedztwie placu budowy zorganizowane zostały zaplecza, na których gromadzone są maszyny i materiały budowlane. Dobiega końca sprawdzanie terenu budowy przez saperów.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych, Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74). Zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. Wśród tych obiektów są przejścia dla zwierząt dużych, zarówno zintegrowane z mostami, jak i samodzielne. W rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście górne dla zwierząt dużych typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (ok. 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.
Szybszy tranzyt, łatwiejszy dojazd do Kielc
Odcinek S74 Przełom/Mniów - Kielce Zachód jest następnym, po obwodnicy Opatowa, który wszedł w etap robót budowlanych. Inwestycja w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.
Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjeździe z Kielc w stronę Mniowa i Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Na tym odcinku ruch tranzytowy nakłada się na ruch lokalny. Nowy, dwujezdniowy przebieg S74 przejmie tranzyt i sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawniej dojadą do stolicy województwa. Droga ekspresowa S74 ułatwi przejazd między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2.
S74 w województwie świętokrzyskim
Od 2011 roku korzystamy z odcinka S74 Kielce – Cedzyna o długości blisko 7 km. W realizacji mamy kolejnych sześć odcinków S74 o łącznej długości ok. 104 km. W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Tymi odcinkami pojedziemy w przyszłym roku. W 2024 roku złożyliśmy wnioski o decyzje ZRID dla odcinków S74 granica woj. łódzkiego – Mniów, węzeł Kielce Zachód – Kielce i Łagów – Opatów. Zgodnie z podpisaną w marcu br. umową wniosek o decyzję ZRID dla odcinka S74 Cedzyna – Łagów (30 km) powinien zostać złożony w I kwartale 2025 roku. Po zakończeniu realizacji tej inwestycji w 2028 roku, trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km - od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie rozpatruje wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Łączna wartość realizowanych obecnie kontraktów w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to prawie 5 miliardów złotych.