Podsumowujemy działania GDDKiA w 2023 roku na świętokrzyskich drogach krajowych
29.12.2023
Rozpoczęliśmy realizację trzech kolejnych odcinków drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 52 km i wartości podpisanych umów - 2,3 mld złotych. W ciągu całego roku 2023 realizowaliśmy równocześnie rekordowo dużo, bo aż 10 dużych inwestycji drogowych o łącznej wartości przekraczającej po raz pierwszy 4 miliardy złotych!
S74 w realizacji
Ten rok ubiegał pod znakiem realizacji drogi ekspresowej S74 w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Aktualnie w systemie Projektuj i buduj realizujemy pięć odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 74 km. W I połowie br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Przełom/Mniów – Kielce Zachód (ok.16,4 km, ok. 538 mln zł). Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych w 2024 roku.
W styczniu br. podpisaliśmy umowę za ok. 714 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka S74 Kielce Zachód – Kielce. Dobiega już końca opracowanie dokumentacji projektowej. W 2024 roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID, a po jej uzyskaniu rozpoczęcie robót budowlanych.
W marcu br. rozpoczęły się roboty budowalne na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 6,5 km) oraz łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74 (ok. 3 km). Zakończenie inwestycji, realizowanych w systemie Projektuj i buduj od 2021, planowane jest w 2025 roku. Ich łączna wartość to ok. 461 mln zł.
We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy województw łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa. To najdłuższy obecnie realizowany odcinek S74 (ok. 27,5 km) i do tej pory najdroższa realizowana inwestycja drogowa w województwie świętokrzyskim (ok. 1 mld zł). W drugiej połowie 2024 roku planujemy złożenie wniosku o ZRID dla tego zadania, nową drogą pojedziemy w 2027 roku.
Od października br. trwa projektowanie odcinka S74 Łagów – początek obwodnicy Opatowa o długości ok. 18,3 km i wartości ok. 630 mln. Prace nad dokumentacją planowane są do przyszłego roku. W drugiej połowie 2024 r. złożymy wniosek o ZRID, a od 2025 r. planowane są roboty budowlane. W br. ogłosiliśmy również przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 Cedzyna – Łagów (ok. 30 km). Zakończenie procedury przetargowej i podpisanie umowy na realizację inwestycji planowane jest w przyszłym roku.
Obwodnice w budowie i w przygotowaniu
Dobiega końca budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 (ok. 2,7 km) realizowanej w systemie Projektuj i buduj. W 2023 roku przed umownym terminem zakończenia inwestycji, udostępnione zostały dwa nowe ronda komunikujące budowaną trasę z istniejącym drogami, co znacznie ułatwiło ruch lokalny. Oddanie do użytkowania tzw. małej obwodnicy planowane jest w drugim kwartale 2024 r. Również w pierwszej połowie przyszłego roku planowane jest rozpoczęcie robót budowalnych na kolejnym odcinku obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73 (ok. 4,4 km). Wykonawca inwestycji, po zakończeniu pierwszego etapu prac nad dokumentacją projektową, złożył w br. wniosek o wydanie decyzji ZRID. Obwodnice Ostrowca Świętokrzyskiego i Morawicy realizowane są w ramach PBDK.
Kontynuowane były prace przy budowie obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km). Zaawansowanie inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj osiągnęło w tym roku półmetek. Połowa dwujezdniowej trasy zasadniczej ma już warstwy bitumiczne, a większość obiektów inżynierskich – elementy ustrojów nośnych. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic, w który ujęte są również obwodnice Starachowic w ciągu DK42, Osieka w ciągu DK79 i Chmielnika w ciągu DK73/DK78. W br. kontynuowaliśmy prace przygotowawcze dla tych inwestycji. Złożyliśmy wnioski o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Osieka i pierwszego etapu obwodnicy Chmielnika. Rozpoczęliśmy także prace projektowe dla obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na ponad 12-kilometrowym odcinku DK9 Rudka – Jacentów, dla której mamy decyzję środowiskową. Złożenie wniosku o wydanie ZRID dla tej inwestycji planowane jest w pierwszym kwartale 2024 r.
Przebudowy i wzmocnienia
W 2023 roku rozpoczęła się budowa nowej konstrukcji mostu w Sandomierzu w ciągu DK77. Zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji, wzmacniane były także istniejące podpory obiektu. Budowa mostu kontynuowana będzie w przyszłym roku.
Miniony rok upłynął pod znakiem kontynuacji prac przygotowawczych dla sześciu odcinków DK79 na terenie województwa świętokrzyskiego i trzech odcinków DK78, które planowane są do rozbudowy mającej na celu m.in. ich przystosowanie do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Dla zadań na odcinkach DK79 Skrzypaczowice – Osiek, Osiek – Połaniec i Słupia – Nowy Korczyn złożyliśmy wnioski o decyzje środowiskowe. Ogółem w 2023 roku rozpoczęliśmy i kontynuowaliśmy prace przygotowawcze dla 9 odcinków świętokrzyskich dróg krajowych o łącznej długości ok. 115 km
Dla bezpieczeństwa
W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w roku 2023 prowadziliśmy działania dla poprawy bezpieczeństwa w obrębie przejść dla pieszych na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego. Do doświetlenia wpływającego na zwiększenie widoczności wytypowanych zostało docelowo ok. 670 przejść na sieci dróg krajowych w województwie. W br. wybudowaliśmy infrastrukturę pozwalającą na doświetlenie ok. 400 przejść m.in. na odcinkach dróg nr 73, 78, 42, 9 i 74. Dobiega końca projektowanie instalacji oświetleniowych dla przejść dla pieszych na DK79, DK77 i DK74. Budowa infrastruktury oświetleniowej kontynuowana będzie w przyszłym roku. Zakończyliśmy budowę ścieżki pieszo-rowerowej o długości blisko 7 km na odcinku DK78 Nagłowice – Prząsław.
W br. rozpoczęliśmy przygotowania do poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach DK74 z drogą wojewódzką w Zawadzie i DK73 z drogą powiatową w Stopnicy. W obu lokalizacjach planowane są ronda, które były projektowane w tym roku. Prowadziliśmy także prace projektowa dla takich zadań jak budowa chodnika w Górnie w ciągu DK74, zatok autobusowych z odcinkami chodników w Lisowie przy DK73 i ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku DK42 Nowy Kazanów – Końskie. Dla zadania w Lisowie złożyliśmy wniosek o ZRID.