W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Realizujemy kolejne odcinki nowych dróg w województwie świętokrzyskim

11.10.2024

W tym roku oddaliśmy do użytkowania odcinek obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego oraz rozpoczęliśmy budowę drugiego odcinka obwodnicy Morawicy. Kontynuujemy budowę obwodnic Opatowa, Wąchocka oraz mostu w Sandomierzu. Wkrótce rozpoczną się prace na odcinku drogi ekspresowej S74 od Mniowa do Kielc. Łączna wartość dziesięciu realizowanych dużych kontraktów drogowych w województwie świętokrzyskim to ponad 5 miliardów złotych! Sprawdzamy ich zaawansowanie.

Budowa obwodnicy Opatowa - układanie nawierzchni asfaltowej, na pierwszym planie na jezdni walec drogowy, w oddali dwa walce, a następnie dwa rozściełacze obok siebie czyli maszyny układające nawierzchnię równolegle na obu pasach jezdni.

Sześć odcinków S74 w realizacji

W systemie Projektuj i buduj realizujemy obecnie sześć świętokrzyskich odcinków drogi ekspresowej S74 o łącznej długości 104 km. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1, A2 a trasą S19 Via Carpatia. 

Roboty budowlane prowadzone są już na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym do tej obwodnicy. Trwa opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka S74 od Cedzyny do Łagowa. Do Wojewody Świętokrzyskiego złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla kolejnych czterech odcinków S74 (szczegóły w dalszej części tekstu).

Roboty bitumiczne na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym

W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 (11,5 km) i na łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74 (3 km). Budowa obwodnicy Opatowa przekroczyła w tym roku półmetek. Ogólne zaawansowanie prac wynosi obecnie ponad 70 proc., a samych robót ziemnych ponad 90 proc. Wiosną br. rozpoczęły się pierwsze roboty bitumiczne. Na odcinkach stanowiących 2/3 dwujezdniowej trasy głównej obwodnicy ułożona została podbudowa bitumiczna, zaś na połowie tego ciągu warstwa wiążąca nawierzchni. Wykonane zostały pierwsze odcinki próbne ostatniej warstwy (ścieralnej). Wszystkie obiekty mostowe mają już ustroje nośne, na sześciu ułożona została pierwsza warstwa nawierzchni. W ramach obwodnicy Opatowa budowanych jest 14 mostów, wiaduktów i estakad. Gotowe są także konstrukcje sześciu dużych przepustów ekologicznych.

Na całej długości jednojezdniowego łącznika północnego ułożona została pierwsza warstwa bitumiczna (podbudowa), a w 80 proc. wykonana została warstwa wiążąca nawierzchni. Wszystkie trzy wiadukty nad budowanym w ciągu DK74 łącznikiem mają już ustroje nośne. Na dwóch obiektach ułożone zostały dwie warstwy nawierzchni. Obwodnicą Opatowa i łącznikiem północnym powinniśmy pojechać w II kwartale 2025 r. 

W systemie Projektuj i buduj

Do końca br. planowane jest uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka S74 Mniów – Kielce (16,4 km). To pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, które potrwają do 2026 roku. Dla dwóch odcinków S74: od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km) i od Łagowa do Opatowa (18,3 km), opracowane zostały projekty budowalne, co umożliwiło złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID odpowiednio w lipcu i sierpniu br.Zakończenie robót planowane jest w 2027 roku. Dobiegł końca pierwszy etap prac nad dokumentacją projektową dla odcinka S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 km). W marcu br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. Roboty budowlane na trzech ww. odcinkach S74 planowane są w przyszłym roku, po uzyskaniu ZRID. W marcu br. podpisaliśmy umowę na realizację najdłuższego w woj. świętokrzyskim, 30-kilometrowego odcinka S74 Cedzyna – Łagów. Aktualnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej. Złożenie wniosku o decyzję ZRID planowane jest w I kwartale przyszłego roku, a zakończenie inwestycji w I połowie 2028 roku. Droga ekspresowa S74 w województwie świętokrzyskim realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) 

Zaawansowana obwodnica Wąchocka

Zaawansowanie robót na budowie obwodnicy Wąchocka to blisko 65 proc. W ramach inwestycji w ciągu DK42 wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 11,7 km biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Zaprojektowanych zostało 11obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz cztery przepusty.  

Zaawansowanie robót ziemnych i mostowych wynosi ok. 80 proc., a bitumicznych 65 proc. Na odcinkach trasy zasadniczej o łącznej długości ok. 8 km ułożona została podbudowa bitumiczna i pierwsza warstwa wiążąca nawierzchni, a na ponad 5 km jest już warstwa ścieralna.  

Wykonane zostały konstrukcje nośne dziesięciu mostów i wiaduktów. Kierowcy korzystają już z wiaduktu nad DK42 w Ratajach i przejazdu pod tą trasą w Wąchocku (obowiązuje tam tymczasowa organizacja ruchu). Wdrożenie stałej organizacji i zakończenie całej inwestycji planowane jest do połowy przyszłego roku. Realizacja obwodnicy Wąchocka w ramach Programu budowy 100 obwodnic została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). 

Obwodnica Morawicy - etap drugi

W czerwcu br. Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, co umożliwiło rozpoczęcie robót budowlanych. Trasa o długości 4,4 kmpobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej.  

W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP, która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda. Zgodnie z decyzją środowiskową zaprojektowane zostały obiekty inżynierskie, takie jak ok. 500-metrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą zfunkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 300 m, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzekąMorawka.  

Ponadto wybudowany zostanie mostnadpotokiem Łabędziówz funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych.  Docelowo, po zrealizowaniu II etapu inwestycji, czyli w 2026 roku,obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała 8,5 km długości. 

Obecnie na budowie kontynuowane są prace ziemne i roboty przy posadowieniu obiektów mostowych. Teren pod drogę został odhumusowany w 75 proc. Dobiega końca wymiana gruntu. Wykonywane są roboty palowe mające na celu stabilizację podłoża w obrębie podpór estakad oraz betonowanie fundamentów. Widoczne są już zabetonowane boczne ściany konstrukcji przejścia dla pieszych pod przyszłą DK73. 

Most i węzeł w Sandomierzu

Postępuje rozbudowa mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Inwestycja realizowana w systemie Projektuj i buduj obejmuje również wykonanie włączenia nowego obiektu w ciągu DK77 do układu komunikacyjnego miasta. Zgodnie z założeniem wykonawca rozebrał stary most, przeprowadził gazociąg pod dnem rzeki, wzmocnił istniejące podpory i przyczółki, a w zeszłym roku przystąpił do produkcji i montażu elementów nowej, stalowej konstrukcji mostowej. Ten etap dobiegł końca latem br. Zakończyło się również betonowanie płyty pomostu, a obecnie trwają roboty w obrębie kap chodnikowych. 

Na gotowej już konstrukcji nośnej mostu do końca roku będą trwały prace nad pozostałymi elementami obiektu jak wspomniane kapy chodnikowe oraz nawierzchnie, elementy BRD. Równolegle trwają przygotowania do budowy połączenia mostu z istniejącą DK77 poprzez rondo oraz z projektowaną drogą wojewódzką nr 723 poprzez wiadukt. Opracowana została dokumentacja projektowa dla tego rozwiązania. Budowa węzła planowana jest do końca przyszłego roku. Po zakończeniu całej inwestycji przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa. Rozbudowywanym mostem pojedziemy w kierunku Podkarpacia, a usytuowanym równolegle, obecnie użytkowanym obiektem, w kierunku woj. świętokrzyskiego. 

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}