W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozbudowa mostu w Sandomierzu - media przełożone, konstrukcja demontowana

01.03.2023

Po wybudowaniu i podłączeniu nowego gazociągu oraz przełożeniu pozostałych sieci wykonawca rozbudowy mostu przez Wisłę w Sandomierzu może bez przeszkód kontynuować roboty rozbiórkowe. Poprzedzają one budowę nowej konstrukcji obiektu w ciągu DK77.

DK77 most w Sandomierzu - roboty rozbiórkowe, dźwig, spycharka, robotnicy pod demontowaną konstrukcją

Roboty rozbiórkowe w toku

Rozbiórka starego mostu w Sandomierzu prowadzona jest od ub. roku. Prace demontażowe rozpoczęły się od przełożenia podwieszonych do obiektu sieci teletechnicznych, kanalizacyjnych i wodociągowych. Odpowiednio  zabezpieczone instalacje poprowadzone zostały tymczasowo nowym mostem wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego, na którym obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Po zakończeniu inwestycji media zostaną przełożone z powrotem na nowy most, a ciąg pieszo-rowerowy zostanie udostępniony użytkownikom na całej szerokości.

Gazociąg pod dnem rzeki

W docelowej lokalizacji pod dnem rzeki przeprowadzona i podłączona już w br.  została sieć gazociągowa. Przełożenie gazociągu pozwoliło na rozpoczęcie kolejnego zasadniczego etapu robót rozbiórkowych. Od ub. roku wykonawca sfrezował nawierzchnię na moście, zdemontował instalacje oświetleniowe, balustrady i kapy chodnikowe. Po przełożeniu mediów mógł przystąpić do demontażu wsporników, na których podwieszone były sieci oraz do rozbiórki kolejnych elementów konstrukcji mostowej. W tym celu wykonane zostało osiem podpór pomocniczych, które mają za zadanie m.in. podtrzymanie stopniowo rozbieranej konstrukcji, po tym jak utraci ona ciągłość. Prace rozbiórkowe prowadzone są zarówno na obiekcie, jak pod konstrukcją. Podpory tymczasowe będą wykorzystywane także przy budowie nowej konstrukcji. Zostanie ona oparta na istniejących podporach, które zostaną dodatkowo wzmocnione. Podpory są już w tym celu zabezpieczone ściankami szczelnymi. Zakończenie robót rozbiórkowych i rozpoczęcie budowy nowej konstrukcji planowane jest w okresie letnim.

Dwujezdniowa przeprawa przez rzekę

Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj. Równolegle z robotami rozbiórkowymi, kontynuowane są prace nad dokumentacją dla włączenia mostu do układu komunikacyjnego miasta.

Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola komunikującej Świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. Stary, aktualnie demontowany most wyłączony został z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach. W ramach inwestycji za ok. 70 mln zł przewidziana jest rozbiórka konstrukcji starego mostu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do tej z 2011 roku oraz włączenie obiektu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta. Konstrukcja mostu powinna być gotowa w 2024 roku, a jej włączenie do istniejących dróg w 2025 roku.

{"register":{"columns":[]}}