Rozbudowa mostu w Sandomierzu - pierwsze media przełożone
02.12.2022
Przełożone i uruchomione zostały sieci teletechniczne w związku z trwającą rozbiórką mostu przez Wisłę w Sandomierzu, która poprzedza rozbudowę obiektu w ciągu DK77. Roboty przy budowie nowej konstrukcji planowane od przyszłego roku.
Rozbiórka konstrukcji, wzmocnienie podpór
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj od ub. roku. Pierwsze prace rozbiórkowe na przeznaczonym do rozbudowy moście rozpoczęły się we wrześniu br. Wykonawca rozpoczął je od frezowania istniejącej nawierzchni, rozbiórek w obrębie chodników i demontażu oświetlenia. Stopniowo demontowane są elementy górnej konstrukcji mostowej. Prace rozbiórkowe prowadzone są zarówno na obiekcie, jak pod konstrukcją. Wykonane zostały w tym celu tymczasowe podpory, które posłużą także w czasie prac budowlanych. Górna konstrukcja starego mostu zostanie rozebrana, a istniejące podpory wzmocnione.
Sieci w nowej lokalizacji
Wykonawca kontynuuje prace związane z przełożeniem mediów czyli sieci, które były podwieszone do starego obiektu. Sieci kanalizacyjne, wodociągowe i teletechniczne poprowdzone zostały tymczasowo zabezpieczonym kanałem po nowym moście wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego. W listopadzie przełączone zostały główne sieci teletechniczne, w tym miesiącu planowane są przełączenia sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, a następnie gazowniczych. Gazociąg poprowdzony będzie docelowo na głębokości kilkunastu metrów pod dnem rzeki. Główny kanał już został wykonany metodą przewiertu – trwają prace przy połączeniach z istniejącą siecią po lewej stronie Wisły.
Projektowanie i budowa
Po przełożeniu mediów wykonawca kontynuował będzie roboty rozbiórkowe. Część prac planowana jest wstępnie z wykorzystaniem barek, które posłużą także do zabezpieczenia robót. Wypłynięcie barek możliwe byłoby po podwyższeniu się poziomu wody w rzece. Demontaż konstrukcji mostowej przeprowadzony będzie z użyciem dźwigów.
Równolegle z robotami rozbiórkowymi, kontynuowane są prace na dokumentacją dla włączenia mostu do układu komunikacyjnego miasta.
Dwujezdniowa przeprawa przez Wisłę
Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola - Przemyśl komunikującej Świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. Stary most wyłączony został z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się jednym obiektem w obu kierunkach. W 2018 roku zatwierdzony został program inwestycji zakładający uzyskanie nowej decyzji środowiskowej dla rozbudowy drugiego mostu i ogłoszenie przetargu na jej realizację. W ramach inwestycji za ok. 69 mln zł przewidziana jest rozbiórka znacznej części starego mostu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do tej z 2011 roku oraz włączenie obiektu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta. Pięcioprzęsłowa konstrukcja mostowa o długości ok. 460 m powinna być gotowa do końca 2024 roku, a jej włączenie do istniejących dróg do 2025.