Ruszyła budowa wiaduktów nad łącznikiem północnym DK74 do obwodnicy Opatowa
14.07.2023
Na budowie łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa rozpoczęły się roboty przy posadowieniu trzech wiaduktów. W związku z tymi pracami w przyszłym tygodniu planowane są zmiany organizacji ruchu.
Zmiany organizacji ruchu
Trzy wiadukty nad łącznikiem północnym wybudowane zostaną na skrzyżowaniach nowego odcinka DK74 z istniejącymi drogami powiatowymi (ulice Ćmielowska, Lipowska, Graniczna). W związku z planowanymi robotami dwie drogi powiatowe (ulice Ćmielowska i Graniczna) zostaną zamknięte 18 lipca br. (wtorek) w miejscach prowadzonych prac, na przecięciu z budowanym łącznikiem. Oznakowany objazd do ulicy Ćmielowskiej poprowadzony zostanie ulicą Lipowską i drogą gminną. Do ulicy Granicznej będzie można dojechać odcinkiem DK74 i drogą gminną. Ulica Lipowska pozostanie przejezdna, możliwe będą jednak czasowe zawężenia jezdni w miejscu budowy wiaduktu. Roboty przy budowie obiektów mostowych planowane są do połowy przyszłego roku.
Aktualnie na rozpoczętej wiosną budowie 3-kilometrowego łącznika północnego kontynuowane są roboty ziemne. Wykonawca przygotował już drogi technologiczne w śladzie odcinków dróg dojazdowych. Trwają prace przy przełożeniach mediów. Rozpoczęły się roboty w obrębie fundamentów obiektów mostowych. Budowa łącznika potrwa do 2025 r.
Uzupełnienie obwodnicy
Łącznik północny będzie uzupełnieniem 12-kilometrowej, także już realizowanej obwodnicy Opatowa, Dzięki budowie łącznika w ciągu DK74, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta. To znacznie skróci czas podróżowania i całkowicie uwolni Opatów od ruchu tranzytowego. Dzięki dużej obwodnicy miasto ominą bowiem podróżujący DK9 Radom - Rzeszów i realizowaną S74, która skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Trzy wiadukty, dwa ronda
Umowę na realizację łącznika w systemie projektuj i buduj za kwotę 57,5 mln zł podpisaliśmy z firmą Mostostal Warszawa w 2021 r. Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Łącznik zaprojektowany został jako jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości około 3 km. Odcinek połączy węzeł Opatów na DK9, budowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Budowane są także drogi dojazdowe dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.