W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stalowa konstrukcja mostu w Sandomierzu została rozcięta!

29.03.2023

Rozpoczął się najtrudniejszy etap rozbiórki przeznaczonego do przebudowy mostu przez Wisłę w Sandomierzu. W tym tygodniu stalowa konstrukcja obiektu została przecięta, co oznacza, że utraciła ciągłość. Jej demontaż będzie kontynuowany i zakończy się w drugiej połowie br.

DK77 mosty w Sandomierzu - dwa mosty sfotografowane z drona. Jednym odbywa się ruch w obu kierunkach - widoczne samochody. Drugi równoległy jest rozbierany. W miejscu rozcięcia konstrukcji stalowej pod mostem zacumowana barka. Na konstrukcji dźwig i ładowarka.

Ważne były przygotowania

Przygotowania i roboty poprzedzające rozcięcie stalowej konstrukcji kratownicowej pochodzącej z 1953 trwały kilka miesięcy. W oparciu o analizy stanu konstrukcji oraz specjalistyczne obliczenia oparte na zasadach statyki opracowany został projekt prac rozbiórkowych. Wykonawca rozpoczął roboty od przełożenia mediów zamocowanych na przeznaczonym do przebudowy moście. Gazociąg umieszczony został docelowo pod dnem rzeki, pozostałe sieci tymczasowo poprowadzone zostały wzdłuż użytkowanego obecnie sąsiedniego obiektu. Równocześnie stopniowo demontowane były elementy górnej konstrukcji mostowej takie jak: nawierzchnia, izolacja, kapy chodnikowe, instalacje oświetleniowe, bariery. Wybudowane zostały także podpory pomocnicze i pomosty robocze umożliwiające prowadzenie prac rozbiórkowych. Podpory wykorzystane zostaną także przy budowie nowej konstrukcji.

Odkrycie stalowych elementów umożliwiło ich stopniowe demontowanie w miejscu planowanego przecięcia mostu. Przy użyciu palników gazowych rozcinane i demontowane były kolejno blachy nieckowe, elementy rusztu, górne części konstrukcji nitowanego dźwigara kratownicowego. Dwa dolne stalowe pasy dźwigara przecięte zostały równocześnie w wyznaczonym punkcie środkowego przęsła mostu, aby konstrukcja, która utraciła ciągłość, zgodnie z założeniem wsparła się na podporach pomocniczych.

Demontaż kontynuowany

Aktualnie wykonawca kontynuuje odcinanie i demontowanie kolejnych elementów stalowej konstrukcji, które transportowane są przy użyciu dźwigów i ładowarek w kierunku prawego brzegu rzeki. Od kwietnia demontaż konstrukcji prowadzony będzie także w kierunku lewobrzeżnej części miasta. W zależności od etapu rozbiórki i rodzaju prowadzonych prac, w miejscu demontażu konstrukcji stalowej cumowana jest barka stanowiąca dodatkowe zabezpieczenie w nurcie rzeki.

Będzie dwujezdniowa przeprawa przez Wisłę

Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej Świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach.

W ramach inwestycji za ok. 70 mln zł realizowanej przez Intop Tarnobrzeg w systemie Projektuj i buduj przewidziana jest rozbiórka konstrukcji starego mostu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do tej z 2011 roku oraz włączenie obiektu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta. Nowy pięcioprzęsłowy most o stalowej konstrukcji skrzynkowej będzie miał ok. 460 m. Aktualnie równolegle z robotami rozbiórkowymi, kontynuowane są prace nad dokumentacją dla włączenia mostu do układu komunikacyjnego miasta i roboty przy wzmocnieniach istniejących podpór. Fundamenty dwóch z nich zostały już zabetonowane.

{"register":{"columns":[]}}