Stalowe elementy mostu czekają na montaż
20.10.2023
Pierwsze elementy nowej konstrukcji mostu w Sandomierzu przetransportowano już z wytwórni na plac budowy. Montaż rozpocznie się po dostarczeniu kompletu części potrzebnych do zespolenia ich w większy element. Roboty montażowe przy konstrukcji potrwają do przyszłego roku.
Wkrótce montaż
W czerwcu br. zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Jednocześnie wzmocnione zostały fundamenty czterech istniejących podpór, na których nadbudowano oczepy, aby dostosować je do nowej konstrukcji. Aktualnie trwa także przebudowa przyczółków. Równocześnie możliwy będzie montaż nowej stalowej konstrukcji skrzynkowej. Jej elementy produkowane są od kilku tygodni w wytwórni wykonawcy. Po przetransportowaniu zostaną one częściowo zespolone na placu budowy, a częściowo podczas montażu na samym obiekcie. Większość elementów montowana będzie z pomocą dźwigów bezpośrednio na istniejących wzmocnionych podporach i wykonanych na potrzeby robót podporach pomocniczych. Elementy części ustroju nośnego znajdującej się nad nurtem rzeki będą stopniowo nasuwane. Pierwszy etap prac montażowych planowany jest jeszcze w tym roku.
Będą dwa mosty
Inwestycja polegająca na rozbudowie mostu w Sandomierzu realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 roku. Zgodnie z projektem rozebrana została stara kratownicowa konstrukcja mostu z 1953 roku. Wybudowano nowy gazociąg pod dnem rzeki. Wzmocniono także istniejące podpory pod nową konstrukcję. Będzie ona wizualnie zbliżona do tej, jaką posiada usytuowany równolegle most wybudowany w 2011 roku. Nowy obiekt o długości ok. 460 m włączony zostanie do układu komunikacyjnego miasta. Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach.