Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w woj. świętokrzyskim
13.09.2021
W województwie świętokrzyskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100), zrealizowane zostaną cztery inwestycje. Najbardziej zaawansowane są prace nad obwodnicą Wąchocka, która realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Od 2020 r. trwają prace przygotowawcze dla obwodnic Chmielnika i Osieka, a od tego roku dla obwodnicy Starachowic. Dzięki tym inwestycjom z czterech świętokrzyskich miast wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy.
Obwodnica Wąchocka w realizacji
W grudniu 2020 r. rozpoczęła się realizacja pierwszej w województwie świętokrzyskim inwestycji zapisanej w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Kontrakt na projekt i budowę obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42, o wartości blisko 283,7 mln zł, zrealizowany zostanie w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. W tym roku wykonawca prowadzi prace związane z optymalizacją istniejącej dokumentacji projektowej i przygotowuje teren pod inwestycję. Przeprowadzone zostało m.in. rozpoznanie saperskie i wycinka drzew. W najbliższym czasie planowane są badania archeologiczne i przełożenia mediów.
Docelowo droga o długości ok. 11,7 km biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych planowane jest w przyszłym roku.
Dzięki inwestycji, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców miasta. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
W ramach inwestycji planowane jest wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), 4 skrzyżowań i 11 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych). Powstaną też drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne), infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz systemy oświetlenia i odwodnienia.
Obwodnica Chmielnika
W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. Zadaniem wykonawcy jest opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, wariantów przebiegu trasy, uzyskanie w ciągu trzech lat decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. W lipcu br. warianty przebiegu obwodnicy Chmielnika zostały zaprezentowane na spotkaniu informacyjnym z udziałem lokalnej społeczności.
Obwodnica Chmielnika jest planowana jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości ok. 6 km, omijająca miasto po zachodniej stronie. Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych 73 i 78. Inwestycja poprawi jakość życia mieszkańców miasta i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie woj. świętokrzyskiego z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 jest kluczową trasą łączącą Kielce z autostradą A4 i woj. podkarpackim.
Obwodnica Osieka
W listopadzie 2020 r. rozpoczęły się prace nad opracowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla obwodnicy Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79. Umowa z wykonawcą dokumentacji uwzględnia także uzyskanie DŚU. Dokumentacja ma być gotowa do 2023 r. Opracowana dokumentacja i uzyskana decyzja pozwolą na przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
We wrześniu br. proponowane przez wykonawcę trzy warianty przebiegu obwodnicy zostały przedstawione mieszkańcom Osieka na spotkaniu informacyjnym. Ostatecznie wariant przebiegu drogi zostanie wskazany w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach.
Obwodnica Osieka planowana jest po południowej stronie miasta jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości ok. 3 km. Celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się tam w ciągu drogi krajowej nr 79. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie - ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.
Obwodnica Starachowic
W czerwcu br. rozpoczęły się prace nad przygotowaniem dokumentacji dla obwodnicy Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42. Wykonawca ma za zadanie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie DŚU. Ten etap prac przygotowawczych zakończy się w 2024 r.
Planowana obwodnica Starachowic będzie drogą klasy GP o długości ok. 14 km. Ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy spójny ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Wąchocka. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, odciążenia układu komunikacyjnego oraz zwiększenia przepustowości dróg. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi dla ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców miasta oraz zrównoważonego rozwoju.
Powstaną skrzyżowania umożliwiające powiązanie nowej trasy z istniejącymi drogami, w tym z dojazdem do Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W ramach inwestycji planowana jest budowa dodatkowych jezdni do obsługi przyległych terenów lub przebudowa innych dróg publicznych. Powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt, przepusty) oraz urządzenia ochrony środowiska i BRD. Zbudowany zostanie system odwodnienia drogi, kanały technologiczne, oświetlenie uliczne i niezbędna infrastruktura techniczna.
Współpraca z samorządami
Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.
Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.
Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych.
Materiały
Współpraca z samorządamiKI.pdf 1.55MB