W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Świętokrzyski plac budowy – realizujemy S74 i obwodnice

05.07.2021

W tym roku rozpocznie się ostatni etap robót bitumicznych na budowanym pierwszym odcinku obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73. Zakończy się rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 78 Kije – Chmielnik. W systemie Projektuj i buduj realizujemy aktualnie obwodnice Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Wąchocka, a także rozbudowę mostu w Sandomierzu w ciągu DK77. Ogłosiliśmy kolejne przetargi na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód i łącznika północnego do obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 74.

Roboty bitumiczne

W ub. roku zakończyły się prace przy budowie drogi ekspresowej S7 na terenie województwa świętokrzyskiego realizowane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK). W roku 2021, także w ramach PBDK, rozpoczęła się realizacja kolejnej drogi ekspresowej w regionie – S74. W PBDK zapisane są również realizowane obecnie obwodnice Ostrowca Świętokrzyskiego i Morawicy. Inwestycja w Wąchocku jest realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łączny koszt realizowanych aktualnie inwestycji na drogach krajowych w woj. świętokrzyskim to prawie miliard złotych. 

Rusza realizacja S74 w województwie świętokrzyskim  

W czerwcu podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Opatowa w ciągu S74 i DK9. To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w woj. świętokrzyskim.  

Kontrakt za ok. 403,7 mln złotych zrealizuje do 2025 roku wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner). Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną już koncepcję programową, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wybudowanie obwodnicy. Nowa droga uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Inwestycja polegać będzie na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Jej uzupełnieniem będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta, na realizację którego ogłosiliśmy odrębne postępowanie przetargowe

 Ogłosiliśmy również przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie kolejnego odcinka S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód o długości ok. 16,4 km. Inwestycja ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc. Aktualnie droga krajowa nr 74 na wjeździe i wyjedzie ze stolicy województwa w stronę Mniowa i Miedzianej Góry jest często zakorkowana. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów nie tylko odetchną, ale sprawnie dojadą do Kielc. Droga ekspresowa S74 skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi. Dzięki inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo ruchu drogowego.   

Obwodnice Morawicy, Wąchocka i Ostrowca Świętokrzyskiego w realizacji 

Na przełomie sierpnia i września planowane jest rozpoczęcie kolejnego etapu prac na pierwszym realizowanym ponad 4-kilometrowym odcinku obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73. Wykonawca planuje układanie ostatniej warstwy ścieralnej nawierzchni na ciągu głównym budowanej trasy. Zgodnie z umową cała inwestycja powinna zakończyć się wiosną 2022 r. Aktualnie ruch w obu kierunkach odbywa się nową wschodnią jednią obwodnicy. Dobiega końca przebudowa jezdni zachodniej i budowa dróg dojazdowych. Realizowane są roboty montażowe. Od ub. roku piesi korzystają z oddanej przed terminem kładki w Bilczy. W tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na projekt i budowę kolejnego odcinka obwodnicy o długości ponad 4 km, biegnącego po nowym śladzie.  

Od ub. roku trwa realizacja obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 w systemie Projektuj i buduj. Zgodnie z harmonogramem wykonawca zaprojektował już nową drogę długości około 2,7 km, a także złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. uzyskanie decyzji powoli na rozpoczęcie prac budowalnych, które zgodnie z umową powinny być zrealizowane do 2024 roku. Obwodnica przebiegać będzie nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 9 stanowiącej wylot z Ostrowca Świętokrzyskiego w kierunku Opatowa i Rzeszowa.  

Od grudnia ub. roku trwa realizacja obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42. Aktualnie wykonawca pracuje na optymalizacją projektu budowlanego, przygotowuje również teren pod budowę. Po wycince drzew i rozpoznaniu saperskim planowane są prace archeologiczne i przełożenia mediów. Zasadnicze roboty budowlane rozpoczną się w przyszłym roku. Droga o długości około 11,7 km będzie przebiegać nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej.  Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców Wąchocka. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42, komunikującą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i woj. podkarpackiego.    

Będzie most w Sandomierzu 

Na terenie województwa świętokrzyskiego realizowane są także duże inwestycje drogowe finansowane z budżetu Państwa. W czerwcu br. roku podpisaliśmy umowę przebudowę mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej 77. Inwestycja jest realizowana w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że zadaniem wykonawcy jest dokonanie optymalizacji projektowych, a następnie rozbiórka znacznej części istniejącego obiektu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do obecnej oraz włączenie mostu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta.  Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 komunikującej woj. świętokrzyskie z podkarpackim będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 r. wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu.  

Rozpoczęły się także prace przy budowie mostu w Rudce w ciągu drogi krajowej nr 9 oraz obiektów mostowych w Polanowie i Samborcu w ciągu drogi krajowej nr 79. Roboty planowane są do końca roku.  

Kolejne kilometry nowej nawierzchni  

Na bieżąco i konsekwentnie podejmujemy działania zmierzające do podniesienia standardu pozostałych dróg krajowych na terenie województwa wraz z przystosowaniem ich do przyjmowania obciążeń 11,5 tony na oś. Od 2019 r. realizowana jest przebudowa odcinka drogi krajowej nr 78 Kije - Chmielnik o długości ok. 10 km z budową wiaduktu nad linią kolejową LHS. Inwestycja zakończy się jesienią. 

{"register":{"columns":[]}}