Ważny etap realizacji odcinka S74 od Łagowa do Opatowa
09.08.2024
Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S74 od Łagowa do Opatowa. Wydanie decyzji przez Wojewodę Świętokrzyskiego pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych.
Umowę na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj podpisaliśmy w październiku 2023 roku. Zgodnie z harmonogramem wykonawca, Aldesa Construcciones, zakończył prace projektowe i złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu, w przyszłym roku, planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych, które potrwają do 2027 roku. Koszt zadania to ok. 630 mln zł.
Zakres inwestycji
Odcinek Łagów – Opatów o długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z projektowanym fragmentem S74 od Cedzyny do Łagowa i budowaną obwodnicą Opatowa. Trasa biec będzie głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74. Nowy odcinek rozpocznie się na wysokości kopalni w Łagowie po północnej stronie istniejącej DK74, po czym przetnie ją w miejscowości Zagościniec. Dalsza część trasy pobiegnie na południe od istniejącej DK74, przecinając ją ponownie w Jałowęsach. Na końcowym odcinku nowa S74 poprowadzona zostanie po północnej stronie istniejącej DK74 do włączenia w budowaną obwodnicę Opatowa w okolicach Tomaszowa.
W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów oraz dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych w Oziębłowie. Zaprojektowane zostały cztery przejścia dla zwierząt dużych i średnich, w tym jedno przejście górne typu zielony most, a także 20 przepustów o funkcji ekologicznej. Najdłuższym obiektem inżynierskim w ciągu S74 będzie siedmioprzęsłowy most nad ciekiem Modliborka o długości ok. 150 m, z funkcją przejścia dla zwierząt pod drogą ekspresową.
Powstaną również drogi dojazdowe zapewniające pełne skomunikowanie terenów przyległych. Zaplanowaliśmy budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę i przebudowę infrastruktury związanej z drogą.
Wypłata odszkodowań
Decyzja ZRID zatwierdzi także granice terenu pod budowę drogi, co pozwoli rozpocząć procedurę związaną z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Przypomnijmy, że wysokość odszkodowania ustali Wojewoda Świętokrzyski w postępowaniu administracyjnym. Więcej informacji o odszkodowaniu za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych znajdziesz tutaj.
S74 w woj. świętokrzyskim
Aktualnie w realizacji mamy sześć odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 104 km. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2 a realizowaną trasą S19 Via Carpatia.
W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Tymi odcinkami pojedziemy w przyszłym roku. W tym roku, po uzyskaniu ZRID, planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które planowane są do 2026 roku.
W marcu br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 km), a w lipcu dla odcinka od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa.
Zgodnie z podpisaną w marcu br. umową wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S74 Cedzyna - Łagów (30 km) powinien zostać złożony w I kwartale przyszłego roku. Inwestycja potrwa do 2028 roku. Po jej zakończeniu trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa.
Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie rozpatruje wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko.
Materiały
S74 Łagów - Opatów orientacjaS74_Łagów_Opatów.pdf 6.49MB