W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zbudujemy 125 km nowych dróg krajowych w województwie świętokrzyskim

12.06.2024

W kwietniu zakończyła się budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego, trwają roboty budowlane na odcinkach obwodnicy Opatowa, Wąchocka i na moście w Sandomierzu. Wkrótce rozpoczną się prace na drugim odcinku obwodnicy Morawicy i odcinku S74 od Mniowa do Kielc. Łączna wartość dziesięciu realizowanych dużych kontraktów drogowych w województwie świętokrzyskim to ok. 5,1 miliarda złotych!

Roboty bitumiczne - układanie nawierzchni asfaltowej na jezdni budowanej dwujezdniowej drogi,. Trzy walce drogowe, w oddali samochody osobowe. Wzdłuż drogi zielone zarośla.

Sześć odcinków S74 w realizacji

W systemie Projektuj i buduj realizujemy obecnie sześć świętokrzyskich odcinków drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 104 km. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1, A2, a trasą S19 Via Carpatia.    

Roboty budowlane prowadzone są na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym w ciągu drogi krajowej nr 74. Trwa opracowanie dokumentacji projektowej dla trzech odcinków S74: od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa, od Cedzyny do Łagowa i od Łagowa do Opatowa. Dla dwóch odcinków S74 pomiędzy Mniowem a Kielcami złożyliśmy wnioski do Wojewody Świętokrzyskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 

Roboty na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym

W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/ S74 (11,5 km) i łączniku północnym DK74 do obwodnicy (3 km). Tymi odcinkami pojedziemy w I połowie przyszłego roku. Budowa obwodnicy Opatowa przekroczyła w br. półmetek. Ogólne zaawansowanie prac wynosi ok. 60 procent, a samych robót ziemnych ok. 80 procent. Wiosną rozpoczęły się pierwsze roboty bitumiczne. Na odcinku dwujezdniowej trasy głównej S74 o dł. około 1,5 km ułożona została podbudowa bitumiczna. Wykonane zostały konstrukcje ustrojów nośnych trzynastu z czternastu obiektów mostowych, w tym czterech estakad oraz konstrukcje sześciu dużych przepustów ekologicznych. Kontynuowane są prace przy zbrojeniu i betonowaniu obiektów. Widoczne są już także konstrukcje nośne trzech wiaduktów budowanych nad łącznikiem północnym DK74. Na jednojezdniowej trasie trwają roboty ziemne.  

W systemie Projektuj i buduj

W II połowie roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które potrwają do 2026 roku. Wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji w 2023 roku. Dla dwóch odcinków S74: od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km) i od Łagowa do Opatowa (18,3 km), opracowywane są dokumentacje projektowe przed planowanym w II połowie roku złożeniem wniosków o wydanie decyzji ZRID. Umowy na realizację obu inwestycji podpisaliśmy w ub. roku, zakończenie robót planowane jest w 2027 roku. Dobiegł końca pierwszy etap prac nad dokumentacją projektową dla odcinka S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 km). W marcu br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. Roboty budowlane na tych odcinkach rozpoczną się po uzyskaniu decyzji. W marcu br. podpisaliśmy umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj najdłuższego w woj. świętokrzyskim, 30-kilometrowego odcinka S74 Cedzyna – Łagów. Aktualnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w I kwartale przyszłego roku, a zakończenie inwestycji w I połowie 2028 roku. Droga ekspresowa S74 w województwie świętokrzyskim realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. 

Realizacyjny półmetek na obwodnicy Wąchocka

Realizacyjny półmetek przekroczyła obwodnica Wąchocka. W ramach inwestycji w ciągu DK42 wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 11,7 km biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Trwa budowa 11 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt i podziemne przejście dla pieszych oraz cztery przepusty. Projekt zakłada też wybudowanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, oświetlenia i odwodnienia. Zaawansowanie robót ziemnych osiągnęło 75 procent, mostowych 67 procent, a bitumicznych 55 procent. Na odcinkach trasy zasadniczej łącznej długości ok. 7,5 km ułożona została podbudowa bitumiczna i pierwsza warstwa wiążąca nawierzchni, na 5 kilometrach jest już warstwa ścieralna. Wykonane zostały konstrukcje nośne dziewięciu mostów i wiaduktów, latem ruszy budowa dwóch kolejnych obiektów. Natomiast kierowcy korzystają już z wiaduktu nad DK42 w Ratajach i przejazdu pod tą trasą w Wąchocku zgodnie z tymczasową organizacją ruchu. Wdrożenie stałej organizacji i zakończenie całej inwestycji planowane jest w drugim kwartale przyszłego roku. Realizacja obwodnicy Wąchocka w ramach Programu Budowy 100 obwodnic zostanie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). 

Obwodnica Morawicy – etap drugi

Dobiega końca procedowanie wniosku o ZRID złożonego w ub. roku. Rozpoczęcie robót budowlanych na drugim odcinku obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73 planujemy w drugiej połowie roku. Trasa o długości ok. 4,4 km, pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda. Zgodnie z decyzją środowiskową zaprojektowane zostały obiekty inżynierskie, m.in. 500-metrowa, najdłuższa w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 330 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych.  Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości.  

Most i węzeł w Sandomierzu

Postępuje rozbudowa mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Inwestycja realizowana w systemie Projektuj i buduj obejmuje również wykonanie włączenia nowego obiektu w ciągu DK77 do układu komunikacyjnego miasta. Zgodnie z założeniem wykonawca rozebrał stary most, przeprowadził gazociąg pod dnem rzeki, wzmocnił istniejące podpory i przyczółki, a w ub. roku przystąpił do produkcji i montażu elementów nowej stalowej konstrukcji mostowej. Ten etap dobiega już końca. Z użyciem dźwigu montowane są stalowe elementy ostatniego z pięciu przęseł mostu. Ruszyły prace przygotowawcze do kolejnego etapu inwestycji, czyli do betonowania ustroju nośnego. Konstrukcja nośna samego obiektu powinna być gotowa do końca roku. Równolegle trwają przygotowania do budowy połączenia mostu z istniejącą DK77 poprzez rondo oraz z projektowaną drogą wojewódzką nr 723 poprzez wiadukt. Opracowana została dokumentacja projektowa dla tego rozwiązania, budowa węzła planowana jest do końca przyszłego roku. Po zakończeniu inwestycji przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa. Rozbudowywanym mostem pojedziemy w kierunku Podkarpacia, usytuowanym równolegle, obecnie użytkowanym obiektem w kierunku Świętokrzyskiego.  

{"register":{"columns":[]}}