Złożyliśmy wniosek o decyzję ZRID dla najdłuższego odcinka S74
28.01.2025
Złożyliśmy wniosek do Wojewody Świętokrzyskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S74 Cedzyna – Łagów. To najdłuższy z sześciu realizowanych obecnie odcinków ekspresowej trasy, która skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Inwestycja realizowana jest od marca 2024 roku w systemie Projektuj i buduj. Zgodnie z harmonogramem zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych, a także na uruchomienie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. O zasadach wypłaty odszkodowań informujemy tutaj: Wypłata odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Portal Gov.pl.
Odcinek S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa o długości ok. 30 km i wartości 1,1 mld zł to najdroższa inwestycja drogowa w historii województwa świętokrzyskiego i najdłuższy odcinek ekspresowej trasy w regionie. Nową drogą pojedziemy w I połowie 2028 roku.
Informacja o inwestycji
Ten 30-kilometrowy odcinek, skomunikowany z użytkowanym odcinkiem S74 Kielce – Cedzyna i realizowanym Łagów – Opatów, biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, tworząc obwodnicę Łagowa. W ramach zlokalizowanej w powiecie kieleckim inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej i dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie 16 wiaduktów w ciągu S74 i nad drogą ekspresową oraz 13 mostów w ciągu drogi ekspresowej i innych dróg publicznych. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i ponad trzydzieści przepustów pełniących funkcje ekologiczne. Wybudowane zostaną również drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe.
S74 w woj. świętokrzyskim
Aktualnie trwa realizacja (w systemie Projektuj i buduj) sześciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości 104 km. Na dwóch odcinkach trwają roboty budowlane, dla czterech złożyliśmy wnioski o decyzję ZRID. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2 a realizowaną trasą S19 Via Carpatia.
Najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łącznika północnego do obwodnicy. Roboty budowlane na tych odcinkach rozpoczęły się w 2023 roku, a zakończą się już za kilka miesięcy. W grudniu ubiegłego roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, rozpoczęliśmy roboty na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które potrwają do 2026 roku. Dla trzech odcinków S74: od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km), od Łagowa do Opatowa (18,3 km) i przejścia przez Kielce (5 km) opracowane zostały dokumentacje projektowe, co pozwoliło w 2024 roku złożyć wnioski o wydanie decyzji ZRID. Trwa rozpatrywanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko. Droga ekspresowa S74 realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
W 2028 roku, po zakończeniu inwestycji między Cedzyną a Łagowem, droga ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym, ponad stukilometrowym odcinku od granicy woj. łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa.