W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budujemy eskę z centrum kraju na Lubelszczyznę

15.07.2024

Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S12 na terenie województwa mazowieckiego, między Przysuchą i Wieniawą. Inwestycję o wartości 597,4 mln zł zrealizuje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. To 20. umowa na budowę drogi ekspresowej podpisana od początku br.

S12-Przysucha-Wieniawa-podpisane-umowy-2024-r

Odcinek o długości 14,7 km poprowadzi przez gminy Przysucha i Wieniawa (pow. przysuski) oraz gminę Wolanów (pow. radomski). To fragment trasy, która docelowo połączy autostradę A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego ze wschodnią granicą państwa w Dorohusku. Od dzisiaj na terenie województwa mazowieckiego w realizacji są dwa sąsiadujące ze sobą odcinki o łącznej długości ponad 29 kilometrów, od granicy z woj. łódzkiego i mazowieckiego w kierunku w Radomia i Lublina. 

 

Nowy standard

Trasa będzie oznaczała nową jakość dla mieszkańców Ziemi Łódzkiej i południowego Mazowsza. Pozwoli bowiem przejąć ruch tranzytowy z zatłoczonej DK12 biegnącej przez liczne wsie i miasta. Średni dobowy ruch na tej trasie między Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem waha się od blisko 10 tysięcy w okolicy Radomia, do prawie 25 tysięcy w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego. 

Jakie będą zmiany

Droga ekspresowa S12 między Piotrkowem Trybunalskim i Radomiem będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. 

Na odcinku Przysucha – Wieniawa powstaną dwa węzły drogowe (Przysucha na przecięciu z DW727 i Wieniawa u zbiegu z obecną DK12), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP Wieniawa Północ i MOP Wieniawa Południe), obwód utrzymania drogi, liczne wiadukty, mosty i inne obiekty inżynierskie. Na szlakach migracji zwierząt zaplanowano trzy duże przejścia i liczne przepusty. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy powstanie zaś nowoczesna, zapewniająca bezpieczeństwo infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Wybór rodzaju nawierzchni pozostaje w gestii wykonawcy. 

Co, gdzie i kiedy

Zgodnie z umową prace (zarówno projekt, jak i budowa) mają trwać 43 miesiące. Na wykonanie projektu oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca ma 21 miesięcy. Pozostały czas (22 miesiące) to okres prac budowlanych, przy czym w przeciwieństwie do etapu projektowania w okresie budowy uwzględniane będą tzw. przerwy zimowe (od połowy grudnia do połowy marca). 

Łącznik między zachodem i wschodem

Obecnie można już korzystać z blisko 94 km drogi ekspresowej S12 w woj. lubelskim, od Puław do Piask. W realizacji pozostaje 70 z 75 km dalszego odcinka do granicy z Ukrainą. Na etapie prac przygotowawczych jest początkowy fragment trasy, ok. 61 km od autostrady A1 do granicy woj. łódzkiego i mazowieckiego, a także kolejne ok. 67 km od Radomia do Puław. Dla pierwszego odcinka uzupełniamy raport o oddziaływaniu na środowisko, a dla drugiego trwa procedura uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jej uzyskanie umożliwi też ogłoszenie przetargu na ponad 12-kilometrowy odcinek od Wieniawy do węzła Radom Południe na przecięciu z drogą ekspresową S7. 

Po wybudowaniu wszystkich odcinków droga ekspresowa S12 zapewni sprawne i bezpieczne połącznie centrum kraju z Lubelszczyzną, a także z wschodnią granicą kraju. Tym samym ma ułatwić podróż pomiędzy zachodnią i wschodnią granicą państwa, a zatem stanowić pomost pomiędzy krajami Unii Europejskiej i Ukrainą. 

Rok pełen umów

11,7 mld zł na ponad 296 km esek – to efekt 20 umów, jakie podpisaliśmy od początku roku na realizację dróg ekspresowych. Do tego trzeba jeszcze dodać blisko 750 mln zł na 36 km obwodnic z pięciu podpisanych umów. W realizacji mamy przeszło 1600 km dróg. Kolejne umowy wkrótce.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}