W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak poprowadzić drogę ekspresową pomiędzy węzłami Łódź Południe i Kozenin

30.09.2024

Rozpoczynamy spotkania informacyjne w trakcie których przedstawimy zainteresowanym propozycje przebiegu poszczególnych wariantów drogi ekspresowej łączącej autostradę A1 z drogami ekspresowymi S8, S12 i S74. To strategiczny odcinek nowej drogi ekspresowej, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju.

S8 Róża - Łódź Południe, węzeł Łódź Południe na skrzyżowaniu z A1. Zdjęcie przedstawia widok z lotu ptaka na węzeł drogowy z wieloma pasami ruchu i łączącymi rampami. Drogi otoczone są polami, kępami drzew, a nad nimi rozciąga się czyste niebo. Węzeł drogowy znajduje się w obszarze wiejskim lub półwiejskim. Na drogach widoczne są pojazdy.

Pierwsze spotkania w poniedziałek 7 października, z mieszkańcami gmin Rokiciny, Rzgów oraz Tuszyn. Ostatnie w tej turze zaplanowano na 11 października, a dokładny terminarz wraz z lokalizacją spotkań zamieszczamy w załączonej prezentacji. Szczegóły planowanej inwestycji można znaleźć na stronie wykonawcy dokumentacji

Przypomnijmy, w grudniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74).  

Zadaniem wykonawcy było wygenerowanie po minimum 150 wariantów przebiegu S12 dla każdego z trzech korytarzy, co dało w sumie 450 wariantów. Kolejnym krokiem było wyeliminowanie nieracjonalnych lub technicznie niemożliwych do realizacji wariantów. W efekcie wytypowano po trzy warianty dla każdego z trzech korytarzy do dalszych analiz (odrzucono 441 wariantów). 

Gdzie jesteśmy? Nad czym pracujemy i jakie rozwiązania są brane pod uwagę?

W efekcie przeprowadzonej analizy odrzucono dwa korytarze (północny i środkowy), na które składało się sześć wariantów. O odrzuceniu korytarza północnego przesądziły przede wszystkim względy ochrony środowiska (biegł przez obszar Natura 2000, był też najdłuższy). Ponadto miał dwa duże węzły na DK48 i DW713 (w przypadku każdego pozostałego korytarza był jeden węzeł, który wypadał na drodze powiatowej). Poza tym, w przypadku korytarza północnego konieczne było przekroczenie aż czterech linii kolejowych (w pozostałych korytarzach tylko jednej).  

Korytarz środkowy (zgodny ze studium trasowania drogi ekspresowej w województwie łódzkim z 2003 r.) opracowany został w dwóch wariantach. Charakteryzowała go bardzo duża kolizyjność z istniejącą i planowaną zabudową miejscowości Zawada i Kolonia Zawada (postępująca intensyfikacja zagospodarowania na przedmieściu Tomaszowa) oraz sąsiedztwo grot piaskowcowych. 

Do dalszych prac trafiły trzy warianty z tzw. korytarza południowego. Uzyskały najwyższą punktację m.in. ze względu na małą kolizyjność z zabudowaniami, z obszarami chronionymi, takimi jak Natura 2000, a także za możliwość budowy węzła na przecięciu z istniejącą drogą ekspresową S8.  

Podkreślić należy, że każdy z tych trzech wariantów to niejako punkt wyjścia do dalszych prac i konsultacji. To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy. Możliwe są m.in. modyfikacje, łączenie ich między sobą oraz w trakcie konsultacji przyjmowanie nowych propozycji i rozwiązań. 

  Wszystkie warianty biegną przez tereny czterech powiatów: łódzkiego wschodniego, piotrkowskiego, tomaszowskiego i opoczyńskiego. 

Długość każdego z trzech wariantów jest zbliżona - waha się od 54 do 55 km - i każdy z nich przecina jedną linię kolejową. 

W zależności od wariantu przebieg przed węzłem Studzianki ma miejsce na południe od miejscowości Chorzęcin lub pomiędzy Komornikami a Chorzęcinem. Za węzłem Studzianki w zależności od wariantu przebieg poprowadzony jest na południe od miejscowości Wiaderno lub pomiędzy miejscowością Wiaderno a miejscowościami Jadwigów i Wola-Wiaderno. 

Trzy wyjściowe warianty w korytarzu południowym przecinają rzekę Pilicę na południowy wschód od Tomaszowa Mazowieckiego poza strefą terenów cennych środowiskowych (Niebieskie Źródła).  W tym korytarzu warianty zbliżają się do terenów, na których znajdują się Groty Nagórzyckie. 

Warianty przebiegają pomiędzy miejscowością Wąwał a kopalnią Biała Góra, gdzie przecinają drogę powiatową relacji Małe Końskie – Radonia, na której planuje się kluczowy węzeł z punktu widzenia miasta – węzeł Tomaszów Mazowiecki Południe.  

Następnie droga ekspresowa przebiega wokół terenów aktywnych pod względem górniczym oraz przecina głównie tereny rolnicze. 

Kalendarium

  • 7-11 października 2024 r. - pierwsza tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa 
  • luty 2025 r. - druga tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa 
  • IV kwartał 2025 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową 
  • III kwartał 2027 r. - uzyskanie DŚU i rozpoczęcie etapu II STEŚ-R (uszczegółowienie rozwiązań) 
  • IV kwartał 2027 r. - trzecia tura spotkań informacyjnych 
  • II kwartał 2029 r. - ogłoszenie przetargów na realizację w systemie Projektu i buduj 
  • IV kwartał 2029 r. - podpisanie umów z wykonawcami 
  • IV kwartał 2031 r. - złożenie wniosków o decyzje ZRID 
  • II kwartał 2032 r. - uzyskanie decyzji ZRID i rozpoczęcie robót budowlanych 
  • III kwartał 2035 r. - zakończenie robót budowlanych 

Wymierne korzyści z nowego połączenia drogowego

Nowa trasa w głównej mierze będzie miała wpływ na połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Aktualnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim. 

Wybudowanie tego blisko 60-kilometrowego łącznika do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S12 i S74, ułatwi i usprawni przejazd od strony Wielkopolski w kierunku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego. 

Według przeprowadzonych analiz już w 2034 r. prognozowane natężenie ruchu na drodze ekspresowej S12 wyniesie 34 tys. pojazdów na dobę, a ponad 46 tys. pojazdów na dobę w 2054 r. Dzięki budowie drogi ekspresowej zoptymalizujemy ruch na samej autostradzie A1 oraz A2. 

Nowa droga nie tylko usprawni połączenie Dolnego Śląska ze stolicą kraju, ale także stworzy wygodne i sprawne połączenie między Tomaszowem Mazowieckim i sąsiednimi miejscowościami a Łodzią. Będzie więc miała kluczowe znaczenie nie tylko w komunikacji lokalnej, ale także dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów. 

Nowocześnie, bezpiecznie z poszanowaniem środowiska 

Połączenie od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Droga wyposażona będzie w niezbędne urządzenia, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska. 

Materiały

Prezentacja - Budowa S12 Łódź Południe - Kozenin
Prezentacja​_S12.pdf 0.99MB

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}