W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiemy, kto wykona projekt rozbudowy A2

30.08.2023

Dokumentacja projektową poszerzenia 89 km autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu pomiędzy Łodzią a Warszawą przygotuje firma DATABOUT z Warszawy. Dziś podpisaliśmy umowę o wartości niemal 25,5 mln zł, która obejmuje również zastosowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie samowystarczalności energetycznej oświetlenia węzłów i całego odcinka.

Dwujezdniowa autostrada A2, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Widoczny intensywny ruch w obu kierunkach. Nad autostradą przechodzi przejście dla zwierząt gęsto porośnięte zielenią. Do obu stronach drogi rośnie gęsty las.

Nowoczesność i ekologia

- Dotrzymujemy słowa i realizujemy inwestycje, które zapowiedzieliśmy. Autostrada A2 między Warszawą a Łodzią zostanie poszerzona o jeden pas ruchu w każdą stronę. To szczególnie ważne w kontekście spodziewanego dalszego wzrostu ruchu na tej drodze. Zastosujemy tu także nowatorskie rozwiązania proekologiczne – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

 

Zadaniem inżynierów będzie przygotowanie dokumentacji w ciągu 18 miesięcy wraz z wymaganymi pozwoleniami. Poza poszerzeniem trasy mają zaprezentować zupełnie pionierskie rozwiązania, których celem będzie sprawić, aby trasa po modernizacji była samowystarczającą energetycznie! Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane najbardziej optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będzie można zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA. 

Rozbudowa - zaplanowane działania

Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, wymagających uwzględnienia szeregu warunków. Przede wszystkim wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów. Będziemy tu z pewnością korzystali z bogatych doświadczeń, jakie dały nam np. rozbudowa drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy kończąca się właśnie rozbudowa drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady (A1). W obu przypadkach prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu samochodów. 

W przypadku rozbudowy autostrady A2 sami narzucamy sobie jeszcze wyższe wymagania niż poprzednio. Aby zminimalizować utrudnienia i dolegliwości dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków: tak w stronę Warszawy, jak i Poznania mają być dostępne po dwa pasy ruchu! To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Na tym jednak nie koniec. 

Rozpoczęcie prac będzie wymagało koordynacji z innymi robotami, które mają wpływ na ruch odbywający się po autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią, chodzi przede wszystkim o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów. Kierowcy przemierzający trasę między stolicą i Trójmiastem wybierają przejazd autostradami A2 i A1, aby uniknąć utrudnień. Tego rodzaju okoliczności muszą być uwzględniane i to właśnie one zdeterminowały zastosowanie tradycyjnej formuły, a zatem osobno realizacji projektu i osobno prac budowlanych. Taki też był jeden z wniosków po przeprowadzonych w I kwartale 2022 r. konsultacjach rynkowych. W oparciu o przeprowadzone szczegółowe mikrosymulacje to na projektancie będzie spoczywał obowiązek rozwiązania czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem zmian, zależnie od etapu prowadzonych prac budowlanych. 

Dlaczego trasa ma zostać rozbudowana

Na rozbudowę autostrady między Łodzią i Warszawą czekają zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Wybudowana przed ponad dekadą trasa jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Można przyjąć, że średni ruch dobowy między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory waha się od ponad 50-ciu do blisko 100 tysięcy pojazdów. Należy także przyjąć, że ruch jeszcze się zwiększy w związku z dojazdami do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przetarg na wyłonienie wykonawcy rozbudowy A2 planujemy ogłosić wiosną 2025 r. i w tym samym roku podpisać umowę.  

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}