W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bliżej do budowy kolejnego odcinka S17 w woj. lubelskim

10.10.2024

Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę niespełna 19 km drogi ekspresowej S17 od węzła Krasnystaw Północ do węzła Izbica. Inwestycję o wartości 961,5 mln zł zrealizuje firma Budimex. To szósty z dziewięciu odcinków pomiędzy Piaskami i Hrebennem, który przeszedł do realizacji.

S17 omijać będzie m.in. Izbicę i Tarnogórę

Przebieg 

Odcinek pobiegnie przez gminy Krasnystaw, Izbica oraz Stary Zamość. Zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem. Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Przekroczy rzekę Wieprz, linię kolejową nr 69 relacji Rejowiec - Hrebenne i zakończy się na przecięciu z obecną DK17 w okolicach Krasnego. 

Wiadukty, mosty, estakady 

W ramach inwestycji wybudujemy 16 obiektów inżynierskich, w tym trzy węzły drogowe (Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica). Planowana jest też budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych Ostrzyca oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w okolicach Krasnegostawu, a także estakad i mostów m.in. nad rzekami Żółkiewka i Wieprz. Wybudujemy i przebudujemy w sumie ok. 30 km dróg niższych kategorii do obsługi ruchu lokalnego. 

Co dalej 

Wykonawca ma 41 miesięcy na zrealizowanie inwestycji. Na etapie prac budowlanych nie wlicza się okresów zimowych od połowy grudnia do połowy marca. Oddanie drogi do użytku planowane jest w drugiej połowie 2028 roku. 

Po podpisaniu umowy, kolejnym krokiem będzie opracowanie przez wykonawcę projektu budowlanego, a także uzyskanie wymaganych zezwoleń, w tym m.in. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Złożenie wniosku do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID planowane jest jesienią przyszłego roku.  

S17 w realizacji 

To kolejny odcinek trasy S17 z Piask w kierunku Zamościa i dalej do granicy z Ukrainą w Hrebennem, który przeszedł do realizacji. Z końcem września podpisaliśmy umowę na odcinek Piaski Wschód - Łopiennik. Wyłoniliśmy już wykonawców sześciu odcinków tej drogi o łącznej długości ok. 94 km, natomiast dla dwóch (w sumie ok. 20 km) trwają prace przygotowawcze w ramach drugiego etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej. Ogłoszenie przetargów na wyłonienie ich wykonawców planujemy w przyszłym roku. 

Podpisaliśmy także umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. 

Dofinansowanie odcinka przygranicznego 

Ponad 61 mln euro wyniesie dofinansowanie na zaprojektowanie i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka S17 Tomaszów Lubelski - Hrebenne. To efekt umowy o dofinansowanie (Grant Agreement) podpisanej między GDDKiA a Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). 

Umowa jest wynikiem rozstrzygnięcia piątego konkursu w ramach puli ogólnej instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF), w którym GDDKiA złożyła swoją aplikację jako samodzielny beneficjent. Zatwierdzona umową kwota dofinansowania stanowi 50 proc. wydatków kwalifikowanych na kontynuację projektowania i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka trasy S17 od Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego (wraz z infrastrukturą towarzyszącą).  

Poza poprawą bezpieczeństwa i komfortu podróży, nowa trasa S17 ułatwi dostęp do kluczowych szlaków komunikacyjnych w kraju. Dzięki S17 mieszkańcy południowo-wschodniej części woj. lubelskiego otrzymają nie tylko drogę ekspresową do Lublina, ale także dzięki funkcjonującej obwodnicy Lublina, kierowcy w bezpieczny i komfortowy sposób dojadą do Warszawy czy Rzeszowa, a w przyszłości, po wybudowaniu „północnej” S19, także do Białegostoku. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}