W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co słychać na budowie obwodnicy Chełma

24.10.2024

Pogoda sprzyja, a więc postępuje budowa ekspresowej obwodnicy Chełma w ciągu S12. Wykonawca prowadzi prace m.in. przy budowie trasy głównej, obiektów mostowych i przebudowie sieci podziemnych.

Budowa obwodnicy Chełma w ciągu S12

Dwujezdniowa droga ekspresowa będzie miała 13,5 km i ominie miasto od północnej strony. W ramach inwestycji, którą realizuje firma Strabag, wybudujemy m.in. cztery węzły drogowe (Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów oraz Chełm Wschód), trzy mosty, dziewięć wiaduktów, 19 przejść dla zwierząt oraz kładkę dla pieszych w m. Horodyszcze. Powstanie również 20 km dodatkowych dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Chełm Północ.  

W budowie 

Najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są na fragmencie od węzła Chełm Zachód w kierunku m. Horodyszcze i Okszów. Efekty prac najlepiej widać na odcinku ok. 4,5 km, gdzie nawierzchnia jest już czarna. Wykonawca jest tu na etapie układania masy bitumicznej, w tym warstwy podbudowy z mieszkanki mineralno-asfaltowej. Na dalszym fragmencie w kierunku m. Srebrzyszcze, gdzie zaplanowany jest węzeł Chełm Wschód, trwają prace ziemne, ulepszane jest podłoże pod trasę główną i trwa przebudowa sieci podziemnych, w tym m.in. sieci wodociągowej. Postępuje także budowa obiektów mostowych, która zaawansowana jest w ok. 60 proc. 

Dzięki obwodnicy z Chełma wyprowadzony będzie ruch tranzytowy. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a także zostanie odciążony układ komunikacyjny i zwiększy się przepustowość dróg w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu. Ominięcie Chełma obwodnicą zajmie ok. 10 minut. 

Udostępnienie nowej trasy kierowcom planowane jest w II połowie 2025 roku. W procedowaniu są jednak roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie prac m.in. ze względu na przedłużoną procedurę uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót. 

Ekspresowo do Dorohuska 

Obwodnica Chełma będzie fragmentem planowanej drogi ekspresowej S12 Piaski - Dorohusk o łącznej długości 75 km. Przebiegać będzie po nowym śladzie, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 12. Za Chełmem trasa oddali się na południe od DK12, by ominąć okoliczne torfowiska przed Dorohuskiem (m.in. rezerwat Roskosz). Pozostałe trzy odcinki trasy, poza budowaną obwodnicy Chełma, mają już wyłonionych wykonawców. Wiosną br. do Wojewody Lubelskiego złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji ZRID. Ich uzyskanie pozwoli rozpocząć prace budowlane.  

Z kolei dla ok. 6-kilometrowego odcinka między Pełczynem a Chojnem Nowym Drugim trwają prace przygotowawcze. W związku ze stwierdzeniem występowania pod warstwą ziemi odpadów przemysłowych w rejonie planowanego węzła Dorohucza, opracowywane są nowe warianty przebiegu tego fragmentu drogi. 

Zdjęcia (11)

{"register":{"columns":[]}}