Domykamy sieć dróg ekspresowych w woj. lubelskim
24.12.2024
Rozpoczęcie budowy S19 Lubartów – Lublin, rozbudowa obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej, a także ciąg dalszy realizacji obwodnicy Chełma w ciągu S12 – to najważniejsze inwestycje mijającego roku. Ale 2024 rok to również czas podpisywania umów, finalizowania projektów budowlanych i uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych (ZRID) na kolejne inwestycje drogowe w regionie.
Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu w woj. lubelskim liczy ok. 230 km. W kolejnych latach będzie się ona systematycznie zwiększać, by docelowo osiągnąć ponad 580 km. Obecnie realizujemy 21 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 290 km.
Ekspresowo na wschód...
Droga ekspresowa S12 między węzłem Piaski Wschód a przejściem granicznym w Dorohusku będzie miała 75 km. W mijającym roku kontynuowaliśmy budowę obwodnicy Chełma i złożyliśmy wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla kolejnych trzech odcinków: Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm, Chełm – Dorohusk. Po uzyskaniu decyzji będą mogły rozpocząć się prace budowalne. Trwają także prace dokumentacyjne dla ostatniego, ok. 5-kilometrowego fragmentu S12 w okolicach Dorohuczy. Jak już informowaliśmy, został on wyłączony z realizacji ze względu na występowanie pod warstwą ziemi odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Trwa już opracowanie nowego wariantu przebiegu trasy S12 między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, a także dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Jest to najszybszy sposób na zrealizowanie tego fragmentu trasy i połączenie go z sąsiednimi odcinkami.
…i na południowy wschód
Kontynuujemy także przygotowania do budowy ponad 115 km ekspresowej „17”, która prowadzić będzie do przejścia granicznego w Hrebennem. W tym roku podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków: Piaski Wschód – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica oraz Izbica – Zamość Sitaniec. Obecnie wykonawcy przygotowują dokumentację potrzebną do złożenia wniosków o wydanie decyzji ZRID. Taki wniosek przygotowywany jest również dla budowy Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Jednocześnie trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID dla odcinków Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne.
Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik – Krasnystaw Północ oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. W tym roku uzyskaliśmy decyzje środowiskowe dla obu z nich. Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej. W przyszłym roku planujemy ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców obu odcinków.
W tym roku podpisaliśmy też umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla blisko dwukilometrowego odcinka, biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne - Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Budujemy S19
Mijający rok to również okres uzyskiwania decyzji ZRID na realizację drogi ekspresowej S19 na północ od Lublina. Budowa jest podzielona na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km. Wiosną rozpoczęły się prace przy budowie drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Zaawansowanie robót wynosi 41 proc. Pod koniec roku uzyskaliśmy także decyzje ZRID dla dwóch odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego (wraz z budową II jezdni obwodnicy Międzyrzeca) oraz z Lubartowa do Lublina. W przypadku pierwszego z nich trwają prace przygotowawcze związane z przekazaniem terenu budowy, z kolei na odcinku Lubartów Północ - Lublin rozpoczęły się pierwsze roboty w terenie. Dla pozostałych trzech odcinków (Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski – Kock i Kock – Lubartów) trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
100 obwodnic
Realizujemy także mniejsze inwestycje związane m.in. z Programem budowy 100 obwodnic. W woj. lubelskim obwodnice planowane są w Janowie Lubelskim, Dzwoli, Gorajcu, Szczebrzeszynie i Zamościu (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowie (DK63/DK76). Trwa budowa obwodnicy Dzwoli, która realizowana jest razem z przebudową DK74 na odcinku Janów Lubelski – Frampol. Zaawansowanie robót wynosi 54 proc.
W mijającym roku złożyliśmy również wniosek do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Gorajca. Procedura jest w toku. Trwają także prace przygotowawcze dla pozostałych obwodnic. Dla każdej z inwestycji przygotowujemy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej. W tym roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Janowa Lubelskiego. Z kolei dla obwodnic Łęcznej, Łukowa, Szczebrzeszyna i Zamościa, w przyszłym roku planujemy złożyć wnioski o jej wydanie.
Nie zapominamy o „krajówkach”
Rozbudowujemy także istniejącą sieć dróg krajowych. W sumie w najbliższych latach rozbudowanych i przebudowanych będzie ok. 75 km dróg krajowych. W mijającym roku zakończyliśmy rozbudowę DK17 na odcinku Zamość – Łabunie o długości 5,6 km. Trwa rozbudowa blisko 9 km drogi krajowej nr 74 na odcinku Gorajec – Szczebrzeszyn. Prace są na półmetku, a zakończenie robót planujemy w przyszłym roku. Kontynuowana jest także budowa mostu nad Wieprzem w Łęcznej w ciągu DK82. Rozpoczął się również remont mostu granicznego w Zosinie (DK74). W mijającym roku ogłosiliśmy też przetarg na rozbudowę DK48 między Dęblinem a Moszczanką (ok. 8 km). Obecnie jesteśmy na etapie analizy złożonych ofert. W przetargu jest także półkilometrowy odcinek DK74, stanowiący dojazd do mostu w Annopolu.
Bezpieczniej na zebrach
Poprawiamy także bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych na drogach krajowych. W 2024 roku wykonaliśmy doświetlenia 255 przejść dla pieszych na drogach krajowych w naszym regionie. W przyszłym roku planujemy kolejne inwestycje w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.