Gotowi do zimowego utrzymania dróg w sezonie 2021/2022
03.12.2021
104 opłużone solarki, 98 nośników pługów, 14 pługów wirnikowych i 17 równiarek - tyle sprzętu pomoże najbliższej zimy dbać o drogi krajowe w woj. lubelskim. W magazynach zgromadzonych mamy ok. 20 tys. ton soli drogowej.
Sprzęt i sól rozlokowane są w 17 obwodach GDDKiA na terenie naszego regionu. W woj. lubelskim zimowemu utrzymaniu podlegają drogi krajowe o łącznej długości ponad 1 tys. km, z czego 163 km to trasy ekspresowe, 800 km to drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego) oraz 37,5 km klasy G (główne). Ponadto w zimowym utrzymaniu pozostaje 322 km chodników i 337 km dróg dojazdowych przy drogach ekspresowych. Sieć utrzymywana jest w okresie zimowym w różnych standardach, dzięki czemu wszystkie najważniejsze drogi powinny być „czarne” już kilka godzin po tym, jak opady ustaną:
• w standardzie I - 221 km
(S12, S17, S19 oraz DK2)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
• w standardzie II - 680 km
(DK12, DK17, DK19, DK48 od Dęblina do Moszczanki, DK63, DK68, DK74, DK76, DK82)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
• w standardzie III - 100 km
(DK48 od Moszczanki do Kocka i DK74 od Janowa Lubelskiego do Zamościa)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
• w standardzie V - 337 km
(drogi dojazdowe przy drogach ekspresowych - 337 km oraz chodniki - 322 km)
Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Akcję zimowego utrzymania dróg wspomagają także urządzenia terenowe. Korzystamy z kamer i stacji meteorologicznych, dzięki którym mamy podgląd na drogi krajowe, znamy m.in. temperaturę powietrza i nawierzchni, wilgotność, czy siłę i kierunek wiatru. Wykorzystujemy też prognozy pogody, dzięki którym możemy podejmować działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.
Kierowco, zachowaj ostrożność!
W związku z nadejściem zimowej aury, a wraz z nią trudnych warunków drogowych, prosimy kierowców o rozwagę i czujność, tak by każdy mógł bezpiecznie dotrzeć do celu.
Apelujemy też o zwracanie uwagi na pojazdy zimowego utrzymania dróg. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Dlatego także ważne jest, by nie utrudniać im pracy, przepuszczać je i szczególnie uważać podczas wyprzedzania.
Aktualne informacje na temat stanu nawierzchni i przejezdności dróg dostępne są całodobowo pod nr tel. 19 111 (Punkt Informacji Drogowej).