Drogi woj. lubelskiego w przygotowaniu. Na jakim jesteśmy etapie?
24.05.2024
Systematycznie rozwijamy sieć dróg szybkiego ruchu w woj. lubelskim. Kierowcy korzystają już z tras ekspresowych z Lublina do Warszawy i do Rzeszowa, a przed nami kolejne ważne inwestycje, które poprawią bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Sieć dróg krajowych, zarządzanych przez lubelski oddział GDDKiA, liczy nieco ponad 1 tys. km, z czego 230 km to drogi ekspresowe. W kolejnych latach liczba ta powiększy się do ponad 500 km. Na etapie prac przygotowawczych są obecnie cztery odcinki „ekspresówek” o łącznej długości 28 km, w przetargu trzy odcinki (45 km), a w realizacji w trybie Projektuj i buduj 13 odcinków, w sumie ok. 220 km.
S12 z Piask do Dorohuska
W realizacji w trybie Projektuj i buduj jest już prawie 70 z 75 km tej trasy, a w przygotowaniu fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy.
S17 z Piask do Hrebennego
Cała trasa będzie miała długość ok. 125 km, z czego na etapie przygotowania są dwa odcinki. To 9 km trasy pomiędzy Łopiennikiem i Krasnymstawem, dla którego uzyskaliśmy decyzję środowiskową oraz ok. 12-kilometrowy Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, dla którego procedura ta jest w toku. Szukamy też wykonawców dla 2-kilometrowego odcinka S17 prowadzącego do planowanego terminala odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne – Rawa Ruska. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, wraz z możliwymi wariantami przebiegu drogi, uzyskanie decyzji środowiskowej oraz przygotowanie dokumentacji do przetargu w trybie Projektuj i buduj.
A2 na wschód
Przez woj. lubelskie przebiegać będzie ok. 60 km autostrady A2. Obecnie trwają prace na dwóch odcinkach od Łukowiska do Białej Podlaskiej. W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zadanie podzielone jest na trzy odcinki:
1. Biała Podlaska – Kijowiec
2. Kijowiec – Dobryń
3. Dobryń – Kukuryki
Dla dwóch odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie analizuje raporty środowiskowe, w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko. W III kwartale 2024 r. planujemy ogłosić przetargi na realizację robót na dwóch odcinkach. Termin jest uzależniony od uzyskania decyzji ZRID. Prace związane z odcinkiem trzecim zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
100 obwodnic i DK74
W woj. lubelskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, planowanych jest siedem inwestycji. W ramach programu powstaną jednojezdniowe drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne i skrzyżowania.
Pięć z obwodnic planowanych jest w ciągu drogi krajowej nr 74. Są to obwodnice Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa. Ich łączna długość to ponad 40 km, a ich realizacja ułatwi przejazd trasą pomiędzy ekspresową S19 w Janowie Lubelskim a przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. Pozostałe dwie planowane są w ciągu DK82 (obwodnica Łęcznej) oraz w ciągu DK63/76 - obwodnica Łukowa.
Obecnie trwa budowa obwodnicy Dzwoli (wraz z rozbudową DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem). Z kolei dla obwodnicy Gorajca trwa procedura zmierzająca do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Prace będą mogły się zacząć po jej wydaniu. Pozostałe inwestycji są na etapie prac przygotowawczych - dla każdej z nich przygotowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej.
Dla obwodnicy Janowa Lubelskiego trwa procedura administracyjna zmierzająca do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.