W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie 2022 roku na drogach woj. lubelskiego

29.12.2022

W mijającym roku zakończyliśmy kolejne duże inwestycje drogowe. Rok 2022 to także czas przygotowań i ogłaszania przetargów na realizację drogi S19 na północ od Lublina w kierunku Białegostoku oraz S12 i S17 z Piask do przejść granicznych Polski z Ukrainą.

S19. Niedrzwica Duża - Kraśnik

Lublin i Rzeszów połączone „eską”

W maju udostępniliśmy do ruchu ok. 20-kilometrowy odcinek drogi S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Był to ostatni fragment szlaku Via Carpatia im. Lecha Kaczyńskiego, między Lublinem a Rzeszowem. Dzięki niemu połączyliśmy nie tylko stolice obu województw. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą, a kierowcy z woj. lubelskiego ekspresowo dotrą do autostrady A4.

Nowe drogi ekspresowe

W tym roku do fazy realizacji przeszły kolejne odcinki drogi S19 Via Carpatia, na północ od Lublina do granicy woj. lubelskiego z woj. mazowieckim. W grudniu do Wojewody Lubelskiego trafił wniosek o wydanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S19 od granicy województw lubelskiego i mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego. W lipcu podpisaliśmy z firmą Stecol umowę na zaprojektowanie i budowę 22 km drogi S19 od Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia Podlaskiego. Wykonawca opracowuje obecnie projekt budowlany i dokumentację do złożenia wniosku o decyzję ZRID.

Podpisaliśmy też umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi S19, między Radzyniem Podlaskim a Kockiem z firmą Polaqua oraz od Kocka do Lubartowa z firmą Rubau Polska, o łącznej długości ok. 34 km.

Wcześniej, w kwietniu, podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (dł. 7,8 km). Wykonawcą prac będzie firma Polaqua. Obecnie wykonawcy przygotowują dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o wydanie ZRID. Prace nad projektem budowlanym i dokumentacją niezbędną do wniosku o ZRID, prowadzi też wykonawca odcinka S19 z Lublina do Lubartowa, firma Mota Engil Central Europe.

Z kolei w październiku rozpoczęliśmy realizację S17 na południe od Zamościa. Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka Zamość Wschód - Zamość Południe. Trasę o długości 12,5 km wybuduje firma Budimex. Była to pierwsza z trzech umów na realizację S17 między Zamościem a Hrebennem.

Kolejne dwie, na zaprojektowanie i budowę odcinków Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, o łącznej długości ok. 36 km, podpisaliśmy w listopadzie z firmami Kolin Insaat oraz Budimex. Tym samym cała droga ekspresowa z Zamościa do granicy z Ukrainą w Hrebennem przeszła w mijającym roku do realizacji.

Zakończyliśmy też ważny etap przygotowań do budowy obwodnicy Chełma w ciągu drogi S12 - złożyliśmy wniosek do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID. Rozpoczęcie robót planowane jest w 2023 roku.

Przetargi

Mijający rok stał też pod znakiem przygotowywania i ogłaszania przetargów na realizację kolejnych dróg ekspresowych w woj. lubelskim. We wrześniu ogłosiliśmy przetargi na wyłonienie wykonawców trzech odcinków drogi S12 o łącznej długości ok. 55 km: Chełm - Dorohusk, Piaski - Dorohucza i Dorohucza - Chełm. Trasa połączy Lublin z Chełmem oraz przejściem granicznym z Ukrainą w Dorohusku.

Przed końcem roku ogłosiliśmy też trzy przetargi na zaprojektowanie i budowę kolejnych odcinków drogi S17: Piaski - Łopiennik, Krasnystaw - Izbica, Izbica - Zamość Sitaniec. Wyłonienie wykonawców i podpisanie umów planujemy w 2023 roku.

Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km). Obecnie toczy się dla nich procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.

DK74 i Program 100 obwodnic

W 2022 r. pracowaliśmy również nad wieloma innymi, mniejszymi inwestycjami. W lutym zakończyliśmy przebudowę drogi krajowej nr 74 między Jarosławcem a Miączynem. Powstała nowa nawierzchnia, chodniki, bezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych.

Ogłosiliśmy też przetargi na realizację obwodnic Gorajca i Dzwoli, które powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnicy. W ciągu najbliższych lat, m.in. dzięki temu programowi, całkowicie zmienimy połączenie Janowa Lubelskiego z Zamościem. Za sprawą samych obwodnic, zbudujemy ponad 42 km nowego przebiegu DK74, wyprowadzając ruch z miejscowości (Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa).

Zmodernizujemy także obecny przebieg pomiędzy Janowem Lubelskim i Frampolem oraz Gorajcem i Szczebrzeszynem. To łącznie blisko 20 km. W efekcie połączymy trasę S19 w okolicy Janowa Lubelskiego z planowaną S17 na przedmieściach Zamościa.

W tym roku przeprowadziliśmy też spotkania informacyjne z mieszkańcami, które dotyczyły budowy obwodnic Łęcznej, Zamościa i Łukowa (wszystkie z Programu budowy 100 obwodnic). Przedstawiliśmy szczegółowo proponowane warianty przebiegu tras i obecnie pracujemy nad zmianami, które zgłosili mieszkańcy.

W wakacje oddaliśmy też do użytku nowe Miejsca Obsługi Podróżnych przy S12 w Wierzchowiskach (kierunek Chełm/Zamość) oraz w Bystrzejowicach (kierunek Lublin). Rozpoczęła się też budowa ronda w ciągu DK17 w Krasnymstawie. Trwa również rozbudowa DK17 na odcinku Zamość - Łabunie, a w grudniu ogłosiliśmy przetarg na budowę mostu w Łęcznej w ciągu DK82. W tym roku rozpoczęły się też prace przy modernizacji przejść dla pieszych na drogach krajowych woj. lubelskiego. Będą one oświetlone, wyposażone w strefy przejściowe, azyle, dodatkowe znaki. Na terenie woj. lubelskiego program na lata 2021-2024 obejmuje 539 przejść dla pieszych na drogach krajowych nr 2, 12, 17, 19, 48, 63, 74, 76 i 82.

Zdjęcia (12)

{"register":{"columns":[]}}