Przygotowujemy kolejne inwestycje w woj. lubelskim
17.12.2021
Nie tylko budujemy i oddajemy kolejne kilometry dróg ekspresowych, ale przygotowujemy także kolejne inwestycje, które będą realizowane w woj. lubelskim. Na etapie przygotowania znajdują się zarówno drogi ekspresowe realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, jak i obwodnice, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Przedstawiamy szczegółowy stan przygotowania inwestycji w regionie.
Przygotowujemy dokumentację dla 11 odcinków dróg ekspresowych
Zanim wyłonimy wykonawcę inwestycji i znajdzie się ona w realizacji, musi przejść złożony proces prac przygotowawczych. Dlatego budując nowe odcinki dróg, równolegle pracujemy nad kolejnymi.
Obecnie, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, przygotowujemy dokumentację dla 11 odcinków dróg ekspresowych w woj. lubelskim, o łącznej długości ok. 176 km.
Niebawem ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców trzech odcinków drogi S17 między Zamościem a Hrebennem o łącznej długości ok. 50 km. Jednocześnie trwają prace przygotowawcze do budowy pięciu odcinków trasy S17 od Piask w kierunku Zamościa (ok. 67 km) oraz trzech odcinków drogi S12 od Piask do Dorohuska (ok. 60 km). Wyłonienie wykonawców tych dróg planowane jest w 2022 i 2023 roku.
W fazie przetargowej jest też pięć odcinków trasy S19 od granicy woj. lubelskiego z woj. mazowieckim do początku obwodnicy Lubartowa, o łącznej długości ok. 78 km. Podpisanie umów planujemy w przyszłym roku.
Siedem zadań z Programu budowy 100 obwodnic
W woj. lubelskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 planowanych jest siedem inwestycji. Są to obwodnice Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna, Zamościa (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowa (DK63/DK76). Drogi przebiegać będą po nowym śladzie. W ramach tych inwestycji powstaną jednojezdniowe drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane również zostaną drogi poprzeczne i skrzyżowania. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego i obiekty mostowe.
W tym roku podpisaliśmy umowy z wykonawcami na przygotowanie dokumentacji projektowych dla obwodnic Łęcznej i Łukowa. Wyłoniliśmy też wykonawców dokumentacji obwodnic Szczebrzeszyna i Zamościa. Projektanci pracują nad dokumentacją obwodnicy Janowa Lubelskiego oraz Gorajca. W przypadku Dzwoli wystąpiliśmy do Wojewody Lubelskiego z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Obwodnica Janowa Lubelskiego (DK74)
Inwestycja jest obecnie na etapie prac przygotowawczych. Opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Analizowane są cztery warianty obwodnicy, omijające miasto od północnej lub południowej strony.
Obwodnica będzie posiadała jedną jezdnię, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Zbudowane także zostaną m.in. obiekty inżynierskie, nowe drogi dojazdowe zapewniające obsługę komunikacyjną terenu przyległego do DK74, a także infrastruktura do ruchu pieszych.
Obwodnica Dzwoli (DK74)
Uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i wystąpiliśmy do Wojewody Lubelskiego z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID. Rozpoczęcie prac planowane jest w przyszłym roku.
Inwestycja obejmie m.in. budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (po jednym pasie ruchu w każdym kierunku) o długości ok. 2,8 km, która ominie Dzwolę od północy. Powstaną także dodatkowe jezdnie obsługujące przyległy teren oraz zjazdy do nieruchomości.
Obwodnica Gorajca (DK74)
Droga będzie miała ok. 6,7 km długości i ominie Gorajec po północno-zachodniej stronie. Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych. Uzyskano już dla niej decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Projektanci opracowują dokumentację geodezyjną i kartograficzną oraz geologiczną.
Obwodnice Szczebrzeszyna, Zamościa (DK74), Łęcznej (DK82), Łukowa (DK63/76)
Dla tych czterech obwodnic w tym roku wyłoniliśmy wykonawców STEŚ-R. Po wykonaniu dokumentacji oraz przeprowadzeniu działań informacyjnych, kolejnym etapem będzie złożenie wniosku do odpowiednich organów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które zatwierdzą przebieg dróg. W ramach inwestycji powstanie jednojezdniowa droga klasy GP - po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane również zostaną drogi poprzeczne i skrzyżowania z projektowaną drogą. Powstaną drogi do obsługi ruchu lokalnego i obiekty mostowe.