Rośnie sieć dróg krajowych w woj. lubelskim
11.10.2024
Sukcesywnie rozwijamy sieć dróg szybkiego ruchu w woj. lubelskim, która liczy już 230 km. Dzięki nowym trasom zwiększa się bezpieczeństwo pieszych i kierowców, komfort podróżowania, a także dostęp do kluczowych szlaków komunikacyjnych w kraju. W przyszłości kierowcy będą mieli do dyspozycji w naszym regionie 580 km ekspresówek i autostrad.
Obecnie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych budujemy obwodnicę Chełma w ciągu S12, a na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu S19 trwa dobudowa drugiej jezdni. W naszym regionie powstaje też autostrada A2 - realizowane są trzy odcinki od Malinowca do Białej Podlaskiej.
Z kolei dla 11 odcinków dróg ekspresowych S12, S17 i S19 złożyliśmy wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po wydaniu tych decyzji będą mogły rozpocząć się prace budowlane.
S12
Budowę 75-kilometrowego fragmentu trasy podzielono na cztery odcinki. Trwa budowa obwodnicy Chełma, gdzie zaawansowanie robót wynosi 42 proc. Dla odcinków Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm oraz Chełm – Dorohusk w tym roku złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedura jest w toku.
Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączyliśmy fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy.
S17
Droga ekspresowa S17 między Piaskami a Hrebennem (ok. 125 km) będzie realizowana w formule Projektuj i buduj.
Wyłoniliśmy już wykonawców sześciu odcinków tej drogi o łącznej długości 94 km (Piaski – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica, Izbica – Zamość Staniec, Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski, Tomaszów Lubelski – Hrebenne) natomiast dla dwóch (w sumie ok. 20 km) trwają prace przygotowawcze w ramach drugiego etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Ogłoszenie przetargów na wyłonienie ich wykonawców planujemy w przyszłym roku.
Dla odcinków Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie niespełna 50 km) wykonawcy złożyli w ubiegłym roku wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID. Procedura jest w toku. Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Po zakończeniu tej procedury, a następnie wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane. Podpisaliśmy także umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
S19
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do Lublina podzielona została na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km. Rozpoczęły się już prace przy budowie drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Z kolei dla odcinka Lubartów – Lublin wykonawca w ostatnim czasie został wezwany do aktualizacji dokumentacji dotyczącej podziału nieruchomości, stanowiącej załącznik do wniosku o decyzję ZRID. Konieczność skorygowania dokumentacji podziałowej wynika z faktu zmian zaistniałych w ewidencji gruntów i budynków, jakie pojawiły się w obrębie tej inwestycji, w trakcie trwania procedury wydawania decyzji ZRID, co było niezależne od GDDKiA. Wykonawca przekazał już skorygowaną dokumentację do Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego, który prowadzi postępowanie w sprawie wydania decyzji ZRID. Prace budowlane będą mogły się rozpocząć po jej wydaniu. Dla pozostałych odcinków S19 od granicy woj. lubelskiego z woj. mazowieckim w kierunku Lublina, również trwają procedury związane z wydaniem decyzji ZRID.
A2
Przez woj. lubelskie przebiegać będzie autostrada A2. W realizacji są odcinki od Malinowca do Białej Podlaskiej o łącznej długości 44 km, które planujemy oddać do ruchu w 2026 r. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na pozostałych dwóch.
W przygotowaniu jest przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości 32 km. Na dwa odcinki, od Białej Podlaskiej do Dobrynia (25,5 km), w IV kw. br. uzyskamy decyzję ZRID, co pozwoli ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone. Kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
100 obwodnic i DK74
W woj. lubelskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, planowanych jest siedem inwestycji. Pięć z obwodnic planowanych jest w ciągu drogi krajowej nr 74. Są to obwodnice Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa. Ich łączna długość to ponad 40 km, a ich realizacja ułatwi przejazd trasą pomiędzy ekspresową S19 w Janowie Lubelskim a przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. Pozostałe dwie planowane są w ciągu DK82 (obwodnica Łęcznej) oraz w ciągu DK63/76 (obwodnica Łukowa).
Trwa budowa obwodnicy Dzwoli (wraz z rozbudową DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem). Z kolei dla obwodnicy Gorajca trwa procedura zmierzająca do wydania decyzji ZRID. Prace będą mogły zacząć się po jej wydaniu. Pozostałe inwestycje są na etapie prac przygotowawczych. Dla każdej z nich przygotowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej. Dla obwodnicy Janowa Lubelskiego w lipcu burmistrz tego miasta wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.