W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyła budowa obwodnicy Dzwoli

21.09.2023

Trwają już prace przy rozbudowie ponad 9 km DK74 od Janowa Lubelskiego do Dzwoli, a w czwartek symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęła się budowa obwodnicy tej miejscowości. Jest to pierwsza w województwie lubelskim inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. 

Budowa obwodnicy Dzwoli

Co powstanie? 

W ramach zadania wybudujemy obwodnicę Dzwoli (ok. 2,7 km) w nowym śladzie, która ominie miejscowość od północnej strony. Rozbudowany zostanie także odcinek obecnej DK74 (o długości ok. 9,3 km), od końca przyszłej obwodnicy Janowa Lubelskiego do połączenia z funkcjonującą już obwodnicą Frampola.  

Postanie jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 m. Wybudowane zostaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Planowana jest budowa sześciu skrzyżowań skanalizowanych, dwóch rond oraz obiektu mostowego, zintegrowanego z przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów. 

Inwestycję za nieco ponad 190 mln zł, realizuje konsorcjum firm Mosty Łódź (lider), Antex II (partner) oraz PBI Infrastruktura (partner). Zakończenie robót planowane jest w 2025 roku. 

Obwodnice PB100 w Lubelskiem 

W ramach PB100 zrealizujemy w woj. lubelskim siedem obwodnic. Pięć z nich (Janów Lubelski, Dzwola, Gorajec, Szczebrzeszyn, Zamość), o łącznej długości ponad 40 km, powstanie w ciągu DK74, łączącej trasę ekspresową S19 w Janowie Lubelskim z przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. Pozostałe dwie planowane są w ciągu DK82 (obwodnica Łęcznej) oraz w ciągu DK63/76 - obwodnica Łukowa. Więcej o realizacji PB100 na terenie woj. lubelskiego pisaliśmy na naszej stronie internetowej

#100obwodnic 

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. 

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.  

Załącznik do uchwały nr 46/2021 Rady Ministrów z 13 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji (PI) i przystąpi do prac projektowych. 18 listopada 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Dobrego Miasta (woj. warmińsko-mazurskie), która znajduje się liście zadań rezerwowych PB100.   

Więcej informacji z pełną treścią uchwały i załącznik na stronie Ministerstwa Infrastruktury

Rozbudowa DK74 wraz z budową obwodnicy Dzwoli. Kalendarium inwestycji

2002 r. – opracowano Studium techniczno-ekonomiczne (STE) przebiegu drogi krajowej  

15 października 2018 r.  – podpisana została Umowa z Biurem Projektowym Drogprojekt na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz materiały przetargowe) dla inwestycji pn.: Rozbudowa drogi krajowej nr 74 na odcinku Janów Lubelski – Frampol, w tym budowa obwodnicy m. Dzwola 

20 listopada 2020 r.  – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) 

22 stycznia 2021 r.  – uzyskano pozwolenie wodnoprawne dla inwestycji 

czerwiec 2021 r.  – opracowano dokumentację projektową w stadium projektu budowlanego  

7 września 2021 r.  – złożono wniosek do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) 

maj 2022 r. – opracowano projekt wykonawczy i materiały przetargowe 

20 września 2022 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję ZRID 

26 września 2022 r. – ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w systemie tradycyjnym 

17 maja 2023 r. – podpisano umowę z wykonawcą na realizację robót budowlanych 

8 sierpnia 2023 r. – rozpoczęto realizację inwestycji 

wrzesień 2023 r. – rozpoczęto budowę obwodnicy Dzwoli

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}