Z dziennikarzami na budowie drogi S19
30.08.2021
Dzisiaj dziennikarze mogli zobaczyć postęp prac na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku od Lublina do Kraśnika. Zadanie realizowane jest w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, a jego wartość całkowita to 1,48 mld zł.
Wizyta studyjna miała miejsce na trzech odcinkach realizacyjnych:
- Lublin - Niedrzwica Duża (ok. 12 km)
- Niedrzwica Duża - Kraśnik (ok. 20 km)
- obwodnica Kraśnika (ok. 10 km)
Na tym ok. 42-kilometrowym fragmencie Via Carpatii, poza dwujezdniową trasą, powstaną m.in. 44 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla zwierząt). Wybudowanych zostanie też pięć węzłów drogowych i cztery pary Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Radawiec i Zemborzyce, MOP Obroki, MOP Rudnik, MOP Słodków.
Prace zaawansowane są w różnym stopniu na pozczególnych odcinkach, w zależności m.in. od tego, kiedy wydana została decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej:
S19 Lublin - Niedrzwica Duża (ok. 12 km)
Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 88 proc. Na obu jezdniach trasy głównej ułożona jest masa bitumiczna. Obecnie Wykonawca kończy prace związane z układaniem warstwy ścieralnej, a więc ostatniej warstwy nawierzchni. W związku z tym niedawno zmieniła się organizacja ruchu na drodze krajowej nr 19, który został przeniesiony na prawą jezdnię powstającej drogi ekspresowej i poprowadzony przez węzeł Strzeszkowice. Wykonawca prowadzi także prace wykończeniowe na trasie głównej i obiektach inżynierskich, realizowane są roboty brukarskie, a także zabezpieczające. Ustawiane są ekrany akustyczne, oświetlenie, wykonywane jest odwodnienie i prowadzone są prace przy budowie MOP. Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale tego roku.
S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik (ok. 20 km)
Budowa odcinka zaawansowana jest w ok. 70 proc. Niemal na całej trasie głównej (poza krótkimi fragmentami) ułożona jest już warstwa wiążąca nawierzchni. Trwają jeszcze prace ziemne w okolicach przyszłego węzła Wilkołaz. Wykonywane są pobocza, nasypy i drogi serwisowe. Na obiektach inżynierskich realizowane są roboty wykończeniowe. Poza pracami drogowymi i mostowymi, budowana jest kanalizacja deszczowa, zasilanie oświetlenia drogowego, MOP Obroki oraz MOP Rudnik. Zakończenie prac planowane jest w II kwartale 2022 roku.
Obwodnica Kraśnika (ok. 10 km)
Prace na obwodnicy Kraśnika zaawansowane są w ok. 80 proc. Również i na tym docinku na obu jezdniach trasy głównej ułożona jest masa bitumiczna (wyjątek stanowi fragment w okolicach ul. Kolejowej, gdzie realizowane są prace ziemne). Wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia prac związanych z układaniem warstwy ścieralnej, co będzie możliwe, kiedy poprawi się pogoda. Ponadto montowane są bariery ochronne, ogrodzenie i profilowane są skarpy. Prace mostowe ukończone są w 96 proc. (obecnie montowane są balustrady, schody i umacniane są skarpy kostką brukową). Udostępnienie obwodnicy kierowcom planowane jest w IV kwartale br.