W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zima za pasem. W gotowości do zimowego utrzymania dróg krajowych

06.11.2024

Ponad 200 osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA w woj. lubelskim. Do ich dyspozycji będzie ok. 200 pojazdów zimowego utrzymania i 18 magazynów soli.

GDDKiA Lublin - przygotowania do pierwszych opadów śniegu

W sezonie zimowym 2024/2025 lubelski oddział GDDKiA utrzymywać będzie 1004,726 km dróg krajowych, zaś łączna długość dróg krajowych w przeliczeniu na jedną jezdnię, po uwzględnieniu odcinków dwujezdniowych wynosi 1223,324 km. Prace związane z odśnieżaniem i usuwaniem śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu.

Pierwsze przygotowania do sezonu 2024/2025 zaczęły się jeszcze latem od uzupełniania magazynów soli, które rozlokowane są w obwodach drogowych GDDKiA na terenie woj. lubelskiego. W sumie zgromadziliśmy 19140 ton soli oraz innych materiałów do usuwania śliskości z dróg. W gotowości czeka 152 opłużonych solarek, 30 nośników pługów, 12 pługów wirnikowych i 17 równiarek.

Gdzie najszybciej odśnieżamy

Jezdnie główne dróg krajowych, pozostających w zarządzie GDDKiA wraz ze skrzyżowaniami z drogami innych kategorii oraz węzłami drogowymi, utrzymywane będą w trzech najwyższych standardach: I, II i III.

W standardzie I:  S12, S17, S19 oraz DK2

W standardzie II:  DK12,  DK17, DK19,  DK48 od Dęblina do Moszczanki, DK63, DK68, DK74, DK76, DK82

W standardzie III:  DK48 od Moszczanki do Kocka i DK74 od Janowa Lubelskiego do Zamościa oraz jezdnie dodatkowe w obszarach zabudowanych

W standardzie V: drogi dojazdowe przy drogach ekspresowych.

Zróżnicowany standard prac wynika z funkcji dróg w układzie połączeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych oraz natężenia ruchu drogowego.

Nowe technologie

Dzięki Zintegrowanemu Systemowi Zarządzania Ruchem, akcję zimowego utrzymania dróg wspomagają także urządzenia terenowe. Korzystamy z kamer i stacji meteorologicznych, dzięki którym mamy podgląd na drogi krajowe, znamy m.in. temperaturę powietrza i nawierzchni, wilgotność, czy siłę i kierunek wiatru. Wykorzystujemy też prognozy pogody, a co za tym idzie możemy podejmować działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.

 

Sprawdź opony, uważaj na solarki

Prosimy kierowców o zwracanie uwagi na pojazdy zimowego utrzymania dróg. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Dlatego także ważne jest, by nie utrudniać im pracy, przepuszczać je i szczególnie uważać podczas wyprzedzania.

Apelujemy także o stosowanie odpowiedniego ogumienia w swoich pojazdach, bo częstą przyczyną kolizji zimą, a co za tym idzie zatorów i korków na drogach są zużyte opony w samochodach.

Aktualne informacje na temat stanu nawierzchni i przejezdności dróg dostępne są całodobowo pod nr tel. 19 111 (Punkt Informacji Drogowej).

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}