W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znamy przebieg obwodnicy Janowa Lubelskiego

03.07.2024

Burmistrz Janowa Lubelskiego wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy tego miasta w ciągu drogi krajowej nr 74. To kolejny krok do realizacji tej inwestycji.

Obwodnica Janowa Lubelskiego - mapa orientacyjna

Wniosek o wydanie decyzji złożyliśmy w marcu 2022 r. Burmistrz wydał ją 27 czerwca 2024 r., po przeprowadzonej procedurze oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. W wydanej decyzji zapisano warunki i rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Chodzi m.in. o lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni czy zakres nadzoru przyrodniczego. 

Cztery warianty 

W trakcie prowadzonych prac przygotowawczych (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z wykonaniem elementów koncepcji programowej – STEŚ-R), analizowane były cztery warianty przebiegu obwodnicy. Dwa omijające miasto po północnej stronie, w okolicach strefy inwestycyjnej oraz miejscowości Biała, i dwa przebiegające po południowej stronie Janowa Lubelskiego, przez Lasy Janowskie, obszary chronione Natura 2000 oraz okolice zalewu.  

W ramach przeprowadzonych analiz, najwyżej oceniony został jeden z wariantów północnych - W1B, który wskazany został we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach skierowanym do Burmistrza Janowa Lubelskiego. Trasa w tym wariancie będzie przedłużeniem łącznika od starej DK19 do węzła Janów Lubelski Północ na S19. Po niespełna 9 km włączy się do DK74, na początku przebudowywanego obecnie odcinka tej trasy. 

Co dalej? 

Wydanie przez Burmistrza decyzji środowiskowej zatwierdza przebieg obwodnicy i umożliwia dokończenie II etapu STEŚ-R. Jest to uszczegółowienie dotychczasowych rozwiązań przyjętych w dokumentacji projektowej, w tym określenie wytycznych dla projektu budowlanego.  

Inwestycja realizowana będzie w systemie tradycyjnym. Po zakończeniu prac nad Studium, ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie projektu budowlanego, a następnie po wykonaniu projektu i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi. Realizacja inwestycji jest planowana do 2030 roku. 

100 obwodnic i DK74 

W woj. lubelskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, planowanych jest siedem inwestycji. W ramach tych zadań powstaną jednojezdniowe drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne i skrzyżowania. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego i obiekty mostowe. Pięć z obwodnic planowanych jest w ciągu drogi krajowej nr 74. Poza obwodnicą Janowa Lubelskiego, są to obejścia Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa. Ich łączna długość to ponad 40 km, a ich realizacja ułatwi przejazd trasą pomiędzy ekspresową S19 w Janowie Lubelskim a przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. Pozostałe dwie planowane są w ciągu DK82 (obwodnica Łęcznej) oraz w ciągu DK63/76 (obwodnica Łukowa). 

 Obecnie trwa budowa obwodnicy Dzwoli (wraz z rozbudową DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem). Z kolei dla obwodnicy Gorajca trwa procedura zmierzająca do wydania decyzji ZRID. Prace będą mogły zacząć się po jej wydaniu. Pozostałe inwestycje są na etapie prac przygotowawczych. Dla każdej z nich przygotowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). 

Materiały

PDF Janów Lubelski - plan orientacyjny
Janów​_Lubelski​_-​_plan​_orientacyjny .pdf 2.01MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}