W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwsza inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic przekazana kierowcom

19.08.2022

Udostępniliśmy do ruchu, dwa miesiące przed terminem, niemal 2 km obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Jest to pierwsza obwodnica zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, nie tylko w woj. warmińsko-mazurskim, ale także w całej Polsce.

DK51 obwodnica Smolajn

Zakres inwestycji

Inwestycja, o długości 1,76 km, obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Organizacja ruchu

Ruch na obwodnicy odbywać się będzie już według stałej organizacji. Wzdłuż drogi powiatowej nr 1364N będą kontynuowane prace przy budowie części ciągu pieszo-rowerowego, zjazdów oraz nasadzeń zieleni. 

Cel inwestycji

Podstawowym celem inwestycji jest poprawa komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Smolajn. Wraz z oddaniem obwodnicy do ruchu odciążyliśmy układ komunikacyjny w miejscowości. Obwodnica poprawi też przepustowość oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. 

Droga krajowa nr 51 w tym rejonie stanowi północny wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa. Dzięki budowie obwodnicy poprawiliśmy parametry drogi krajowej, co pozwoli na utrzymanie stałej prędkości na całym odcinku objętym inwestycją. Jednocześnie zachowane zostały najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. 

Kalendarium

  • 29 maja 2020 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej 
  • 5 sierpnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na realizację 
  • 15 grudnia 2020 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację robót drogowych w systemie tradycyjnym 
  • 17 grudnia 2020 r. - podpisanie umowy z wykonawcą  
  • 21 stycznia 2021 r. - rozpoczęcie prac 
  • 19 sierpnia 2022 r. - udostępnienie do ruchu 
  • 16 października 2022 r. - umowny termin zakończenia prac

Koszty inwestycji i finansowanie

Umowę na realizację tego zadania w systemie tradycyjnym podpisaliśmy w grudniu 2020 roku. Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2021 r. Ich koszt to 26 mln zł, a łączny koszt inwestycji to ok. 35 mln zł. Została zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.  

Program budowy 100 obwodnic

Rok temu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, Rząd przeznaczy 28 mld zł. W ramach Programu, powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. W realizacji mamy 14 zadań o długości blisko 114 km, w przygotowaniu pozostałe 85 obwodnic z Programu. 

W woj. warmińsko-mazurskim oprócz obwodnicy Smolajn, do 2030 roku powstaną obwodnice Olsztyna i Dywit (przygotowywane jest Studium korytarzowe), Pisza, Szczytna (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej) oraz Gąsek (we wrześniu ogłosimy przetarg na realizację). Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta dla której w I kwartale br. zatwierdzony został Program Inwestycji. Niedawno otworzyliśmy oferty na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania podzielimy się z samorządem. 

Zmieniamy DK51

Obwodnica Smolajn jest jednym z działań na DK51 pomiędzy Lidzbarkiem Warmińskim a Olsztynem. W rozbudowie jest odcinek Smolajny - Kosyń, z którym w przyszłości połączy się obwodnica Dobrego Miasta. Przedłużeniem tej obwodnicy będzie zmodernizowany już odcinek od Barcikowa do Spręcowa, a dalej obwodnica Olsztyna i Dywit. Na przełomie sierpnia i września poznamy oferty na opracowanie projektu rozbudowy pozostałej części DK51 od Lidzbarka Warmińskiego do obwodnicy Smolajn. Po zrealizowaniu tych wszystkich prac poprawimy warunki i bezpieczeństwo ruchu na całym odcinku DK51 pomiędzy Lidzbarkiem Warmińskim a Olsztynem. 

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}