Postęp prac na zadaniach realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim
14.04.2022
Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej - to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). W ramach rządowego Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km, z czego pięć w woj. warmińsko-mazurskim. Będą to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Powstaną trasy o wysokich parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. W ramach tych inwestycji powstaną też urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Obwodnica Smolajn w ciągu DK51
Najbardziej zaawansowane prace trwają na obwodnicy miejscowości Smolajny w ciągu drogi krajowej nr 51. W połowie grudnia 2020 r. podpisaliśmy umowę na realizację tego zadania. Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2021 r. Kontrakt o wartości blisko 26 mln zł realizuje firma Budimex. Inwestycja polega na budowie drogi o łącznej długości 1,76 km, w nowym i częściowo istniejącym śladzie. W ramach zadania zostaną wybudowane: jezdnia obwodnicy o szerokości 7 m, rondo, dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, chodniki oraz dwie pary zatok autobusowych. Powstaną też przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia BRD. Okres realizacji tej inwestycji to lata 2021-2022.
Na budowie obwodnicy Smolajn roboty ziemne zostały zakończone w ciągu drogi głównej, a wykonane muszą jeszcze zostać na dwóch jezdniach dodatkowych. Aktualnie budowana jest górna warstwa nasypu w ciągu drogi głównej oraz podbudowa pomocnicza z mieszanki związanej cementem C3/4, na której będzie wykonywana konstrukcja nawierzchni, czyli podbudowa zasadnicza oraz warstwy bitumiczne. Trwa sadzenie drzew, budowa oświetlenia drogowego oraz kanalizacji deszczowej. Równolegle są prowadzone roboty brukarskie na rondzie oraz zatoce autobusowej. Zaawansowanie robót na koniec marca wynosi ponad 46 proc.
Obwodnica Gąsek w ciągu DK65
Proces przygotowania obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65 jest na ukończeniu. Zakończyliśmy już prace nad II etapem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), w którego skład wchodzą materiały do przetargu na roboty budowlane. W przygotowaniu jest program funkcjonalno-użytkowy. Przetarg na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj planujemy ogłosić do końca czerwca br. Inwestycja zaplanowana jest na lata 2022-2025.
Zadanie, oprócz budowy jezdni głównej o nośności 11,5 tony na oś i szerokości 8 m, obejmuje budowę jezdni obwodnicy o szerokości 7 m, budowę rond, dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt i chodników. Wykonane zostanie także oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.
Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51
Umowę na wykonanie Studium korytarzowego (SK) oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji środowiskowej (DŚU) dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51 podpisaliśmy 26 maja 2021 r.
Obecnie jesteśmy na etapie opracowywania Studium korytarzowego. Do tej pory projektanci wyznaczyli potencjalne warianty przebiegu obwodnicy Olsztyna w korytarzach wschodnim i zachodnim oraz warianty przebiegu obwodnicy Dywit. Wykonali też prognozę natężenia ruchu oraz rozpoznanie geotechniczne. Prowadzone są wstępne badania przyrodnicze. Trwa też ocena proponowanych rozwiązań pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
9 marca br. odbyło się spotkanie informacyjne poświęcone SK dla obwodnicy Olsztyna i Dywit. Do 30 kwietnia br. mieszkańcy mają możliwość składania swoich opinii, uwag i wniosków za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej, wypełniając formularz ankietowy dostępny na stronie internetowej projektu. Zgłoszenia zostaną zebrane w formie zestawienia i zamieszczone na stronie projektu w maju br. Na podstawie zebranych od społeczności, uzasadnionych uwag będą też wprowadzane korekty projektowanych rozwiązań.
Obwodnice Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 oraz Pisza w ciągu DK58 i DK63
Umowę na wykonanie STEŚ-R wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58 podpisaliśmy 1 czerwca 2021 r. Umowa obejmuje wykonanie dokumentacji, która umożliwi ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w systemie Projektuj i buduj. Obwodnica Szczytna będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś.
Umowę na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do DŚU dla obwodnicy Pisza podpisaliśmy 26 maja 2021 r. W ramach tej inwestycji zostanie wykonana jednojezdniowa droga klasy GP, która przebiegać będzie od północno-zachodniej, poprzez południową, aż do wschodniej części miasta. Nośność jezdni obwodnicy wynosić będzie 11,5 tony na oś.
Na przełomie lutego i marca br. przeprowadziliśmy spotkania informacyjne dla mieszkańców Szczytna, Pisza i okolicznych gmin. Do końca kwietnia br. zbieramy informacje zwrotne na temat przygotowywanych zadań. Przekazane wnioski i uwagi, w formie zestawienia, zostaną zamieszczone na stronie projektów w maju br. Głosy mieszkańców i samorządów będą stanowiły istotny element oceny inwestycji. Będą stanowiły jedno z kryteriów, na podstawie których zostaną ustalone lokalizacje przyszłych obwodnic.
Współpraca z samorządami
Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Jednym z elementów analizy wielokryterialnej, jakiej poddawane są przedsięwzięcia inwestycyjne, jest kryterium społeczne. Dlatego tak ważny jest udział społeczeństwa na etapie prac przygotowawczych każdej inwestycji. Dla zadań ujętych w PB100 zapewniliśmy udział przedstawicieli samorządów w cyklicznych radach technicznych tak, aby mieli możliwość wglądu w postęp prac od samego początku opracowywania dokumentacji.
Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic.