W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan przygotowania inwestycji drogowych w województwie warmińsko-mazurskim

21.04.2022

Równolegle do prac budowlanych prowadzimy intensywne prace nad dokumentacją dla nowych inwestycji drogowych. Obecnie w województwie warmińsko-mazurskim prace te koncentrują się na odcinkach S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk, S5 Ostróda - Nowe Marzy, DK53 Olsztyn - Szczytno i obwodnicy Jegłownika. Przygotowujemy też dokumentację czterech zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Dwujezdniowa droga położona między lasem a łąką. Na drodze ruch pojazdów.

S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji złożyliśmy w grudniu 2020 r. Zarekomendowaliśmy do realizacji wariant B, który uzyskał w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (omija miejscowość od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (omija miejscowość od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.
Do wniosku o wydanie DŚU dołączyliśmy raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu. Zawarto też informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz zaproponowaliśmy w raporcie rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określiliśmy m.in. lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, przejść dla zwierząt, nasadzeń zieleni oraz zakres nadzoru przyrodniczego. Na podstawie tego raportu prowadzona jest przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko.
RDOŚ w trakcie oceny złożonej przez nas dokumentacji poprosił o dodatkowe wyjaśnienia i uzupełnienia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Wezwania RDOŚ dotyczyły głównie uszczegółowienia zawartych w raporcie informacji oraz doszczegółowienia oceny i analizy skali oddziaływania planowanej drogi na środowisko przyrodnicze. Ostatnie wezwanie dotyczyło uzupełnienia i wyjaśnienia treści dokumentacji w zakresie kwalifikacji terenów podlegających ochronie przed hałasem. Aktualnie wszystkie wyjaśnienia zostały już złożone.
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DŚU, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawierać będzie rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonane zostaną także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.  
 

S5 Ostróda - Nowe Marzy (A1)

W październiku ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie za 17 512 125,00 zł w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner).
Projektanci w trakcie prac nad STEŚ zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych. Pierwsze, z samorządowcami, odbyło się 30 marca br., a spotkania ze społecznością przewidziane są w II połowie 2022 r. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.
Szacujemy, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.
 

Rozbudowa drogi krajowej nr 53 Olsztyn - Szczytno

Umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla rozbudowy blisko 34 km drogi krajowej nr 53 na odcinku Olsztyn - Szczytno podpisaliśmy w grudniu 2021 r. Wykonawcą dokumentacji jest firma Transprojekt Gdański. Wartość umowy to 4 231 200 zł. Prace przygotowawcze dla rozbudowy tej drogi będą prowadzone w latach 2022-2026, natomiast budowa w systemie tradycyjnym zostanie zrealizowana w latach 2026-2027.
Celem Studium będzie wskazanie optymalnych rozwiązań technicznych i zasadności ekonomicznej rozbudowy drogi w istniejącym śladzie lub budowy nowego przebiegu DK53. Nowy przebieg drogi dotyczyć będzie odcinków, gdzie byłoby to rozwiązanie korzystniejsze ekonomicznie i technicznie lub byłaby to jedyna możliwość dostosowania odcinka do klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
Rozbudowa drogi krajowej nr 53, oprócz dostosowania jej parametrów do klasy GP, będzie miała na celu poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do 11,5 ton na oś. Poprawa bezpieczeństwa będzie osiągnięta poprzez skanalizowanie ruchu drogowego oraz budowę dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach. W miarę możliwości terenowych zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie, które zbiorą ruch ze zjazdów do nieruchomości i umożliwią zamknięcie części zjazdów na jezdnię DK53. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów, nastąpi poprzez rozdzielenie ruchu samochodowego od ruchu pieszego i rowerowego oraz poprzez budowę i przebudowę zatok autobusowych.
 

Rozbudowa drogi krajowej nr 22 Fiszewo - Elbląg

Umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy DK22 na odcinku Fiszewo - Elbląg podpisaliśmy w lutym br. Wykonawcą zadania została firma Europrojekt Gdańsk, która na realizację prac ma 29 miesięcy. Wartość umowy to 5,6 mln zł.
Zamówienie obejmuje wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla:
•    rozbudowy DK22 na odcinku Fiszewo - Jegłownik o długości ok. 5 km,
•    rozbudowy DK22 na odcinku Jegłownik - Elbląg o długości ok. 3,5 km.
Umowa obejmuje również wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU dla budowy obwodnicy Jegłownika w ciągu DK22.
Droga na odcinkach Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg na przeważającej długości będzie biegła wzdłuż korpusu istniejącej DK22, który pełni również funkcję wału przeciwpowodziowego. Przebieg obwodnicy Jegłownika zostanie ustalony na podstawie dokumentacji STEŚ-R. 
Planowany termin realizacji rozbudowy odcinków Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg to lata 2024-2026, natomiast realizacja obwodnicy Jegłownika w systemie Projektuj i buduj przewidziana jest na lata 2024-2028.
 

Program budowy 100 obwodnic

Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic realizujemy pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Obwodnica Smolajn jest już w budowie, natomiast dla pozostałych czterech zadań przygotowujemy dokumentację projektową. 
Szczegółowo na temat stanu przygotowania obwodnic pisaliśmy ostatnio tutaj.
 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}