Stan przygotowania inwestycji w województwie warmińsko-mazurskim
15.12.2021
W województwie warmińsko-mazurskim na różnym etapie przygotowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) są następujące inwestycje: S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk, S5 Ostróda - Nowe Marzy, obwodnice Olsztyna i Dywit, Pisza, Gąsek oraz Szczytna. Z kolei dla STEŚ obwodnicy Jegłownika i DK53 Olsztyn - Szczytno trwa ocena złożonych ofert. Pracujemy także nad dokumentacją projektową dla rozbudowy DK65 w województwie warmińsko-mazurskim.
S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji złożyliśmy w grudniu 2020 r. Zarekomendowaliśmy do realizacji wariant B, który uzyskał w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.
Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu. Zawarto też informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały w raporcie proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu prowadzona jest przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko. Aktualnie, na wezwanie RDOŚ, uzupełniamy złożoną dokumentację w zakresie kwalifikacji terenów podlegających ochronie przed hałasem.
DŚU jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji środowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowań w zakresie oddziaływania na środowisko na etapie realizacji, a następnie eksploatacji. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DŚU, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.
Temat przygotowania budowy S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk wielokrotnie poruszaliśmy na naszej stronie internetowej:
S16 Mrągowo - Ełk. Przypominamy najważniejsze fakty
Złożyliśmy wniosek o decyzję środowiskową dla S16 Mrągowo - Orzysz – Ełk
Kolejny etap prac nad S16 za nami
S5 Ostróda - Nowe Marzy
W październiku bieżącego roku podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie za 17 512 125,00 zł w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner).
W ubiegłym roku zakończyliśmy prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazaliśmy dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy. Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych, podczas których pozyskamy informacje od obywateli i przedstawicieli samorządów. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.
Szacujemy, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.
Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.
Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi też podwyższenie średnich prędkości przejazdu, co wpłynie na skrócenie czasu podróży. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów. Na temat Studium korytarzowego drogi ekspresowej S5 Ostróda - Nowe Marzy pisaliśmy na naszej stronie internetowej:
Rozpoczynamy kolejny etap prac przygotowawczych dla S5 między Ostródą a Grudziądzem
Zielone światło dla S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem
Program budowy 100 obwodnic
Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic przygotowywanych jest pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Obwodnica Smolajn jest już w budowie, natomiast dla pozostałych czterech zadań przygotowujemy dokumentację projektową. Obwodnica Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 uzyskała 26 października 2020 r. decyzję środowiskową. Kończymy prace nad II etapem STEŚ-R, w którego skład wchodzą materiały do przetargu na roboty budowlane. Po ich zakończeniu będziemy gotowi ogłosić przetarg na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj. Budowa obwodnicy Gąsek przewidziana jest na lata 2022-2025. Inwestycja, oprócz budowy jezdni głównej o nośności 11,5 tony na oś i szerokości 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.
Na przełomie maja i czerwca bieżącego roku podpisaliśmy umowy na wykonanie dokumentacji obwodnic Olsztyna i Dywit, Szczytna oraz Pisza. Dla obwodnicy Olsztyna i Dywit zakres zamówienia obejmuje wykonanie Studium korytarzowego oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej, natomiast dla obwodnic Szczytna i Pisza - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. W październiku i listopadzie odbyły się pierwsze rady techniczne z udziałem przedstawicieli samorządów. Projektanci zaprezentowali wstępne efekty swoich prac. Pokazali propozycje wariantów, prognozy natężenia ruchu oraz wstępne uwarunkowania środowiskowe planowanej inwestycji. Celem tych spotkań było zapoznanie samorządów z dotychczasowym dorobkiem projektantów i przekazanie materiałów do analizy. Poprosiliśmy także samorządowców, aby skonfrontowali otrzymany materiał z własną wiedzą o terenie planowanej inwestycji i zweryfikowali go pod względem ewentualnych nieścisłości czy innych uwarunkowań nieuwzględnionych przez projektantów. Wiosną 2022 roku planujemy spotkania informacyjne z mieszkańcami. Zaprezentujemy wtedy potencjalne warianty przebiegu tras obwodnic, odnosząc się jednocześnie do uwag i rekomendacji samorządów.
Szczegółowo na temat stanu przygotowania obwodnic pisaliśmy tutaj:
Postępują prace na zadaniach realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim
Inne zadania w przygotowaniu
Przedstawione powyżej zadania nie są jedynymi, które przygotowujemy do realizacji. Na etapie wykonywania dokumentacji projektowej znajdują się również zadania w zakresie modernizacji istniejącej sieci drogowej, mające na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz dostosowanie nośności nawierzchni do 11,5 tony na oś.
Przygotowujemy projekty budowlane i wykonawcze dla rozbudowy drogi krajowej nr 65 od granicy państwa z obwodem kaliningradzkim do granicy województw warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. Inwestycja polegać będzie na rozbudowie siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o łącznej długości 59,1 km. Celem inwestycji jest dostosowanie nawierzchni drogi do nośności 11,5 t/oś oraz poprawa bezpieczeństwa. Przygotowujemy projekty budowlane i wykonawcze dla następujących odcinków:
• drogowe przejście graniczne Gołdap - początek obwodnicy Gołdapi,
• Kowale Oleckie - początek obwodnicy Olecka,
• Olecko - Gąski,
• Gąski - Ełk,
• Ełk - Nowa Wieś Ełcka,
• Nowa Wieś Ełcka - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.
Przygotowujemy również dokumentację projektową dla rozbudowy drogi krajowej nr 51 w Dobrym Mieście, rozbudowy drogi krajowej nr 63 na odcinku Borki - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego oraz budowy ronda na drodze krajowej nr 16 w Gietrzwałdzie.
Przetargi na prace przygotowawcze
Rozbudowa drogi krajowej nr 53 Olsztyn - Szczytno
W październiku bieżącego roku otworzyliśmy oferty w przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla rozbudowy blisko 34 kilometrów drogi krajowej nr 53 (DK53) na odcinku Olsztyn - Szczytno.
Zainteresowane wykonaniem zadania są cztery podmioty. Najniższą cenę 4 231 200 zł zaproponowała firma Transprojekt Gdański, najwyższą - 5 450 745 zł firma Multiconsult. Budżet GDDKiA na wykonanie Studium to 5,5 mln zł. Obecnie trwa ocena złożonych ofert.
Prace przygotowawcze dla rozbudowy tej drogi będą prowadzone w latach 2022-26, natomiast budowa w systemie tradycyjnym zostanie zrealizowana w latach 2026-27.
Celem Studium będzie wskazanie optymalnych rozwiązań technicznych i zasadności ekonomicznej rozbudowy drogi w istniejącym śladzie lub budowy nowego przebiegu DK53. Nowy przebieg drogi dotyczyć będzie odcinków, gdzie byłoby to rozwiązanie korzystniejsze ekonomicznie i technicznie lub byłaby to jedyna możliwość dostosowania odcinka do klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
Rozbudowa drogi krajowej nr 53, oprócz dostosowania jej parametrów do klasy GP, będzie miała na celu poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do 11,5 ton na oś. Poprawa bezpieczeństwa będzie osiągnięta poprzez skanalizowanie ruchu drogowego oraz budowę dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach. W miarę możliwości terenowych zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie, które zbiorą ruch ze zjazdów do nieruchomości i umożliwią zamknięcie części zjazdów na jezdnię DK53. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów, nastąpi poprzez rozdzielenie ruchu samochodowego od ruchu pieszego i rowerowego oraz poprzez budowę i przebudowę zatok autobusowych.
Poznaliśmy chętnych na realizację prac przygotowawczych dla rozbudowy DK53 Olsztyn - Szczytno
Rozbudowa drogi krajowej nr 22 Fiszewo - Elbląg
Trwa ponowna ocena ofert w przetargu na dokumentację projektową trzech odcinków drogi krajowej nr 22: Fiszewo - Jegłownik, obwodnica Jegłownika i Jegłownik - Elbląg. W przypadku obwodnicy Jegłownika przedmiotem zamówienia jest STEŚ. Dla pozostałych dwóch odcinków ogłosiliśmy przetarg na wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych. Chęć wykonania dokumentacji zgłosiło czterech wykonawców.
Inwestycja będzie polegała na budowie drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1 (czyli naprzemiennie dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden w przeciwnym). Droga na odcinkach Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg na przeważającej długości będzie biegła wzdłuż korpusu istniejącej DK22, stanowiącego wał przeciwpowodziowy. W przypadku obwodnicy Jegłownika, na podstawie dokumentacji STEŚ, wybrany zostanie wariant przebiegu obwodnicy.