Trwają prace projektowe na S16 Olsztyn - Biskupiec
05.12.2024
Wiosną przyszłego roku do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego wpłynie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Barczewo – Biskupiec, a latem dla odcinka Olsztyn – Barczewo. Oba odcinki realizowane są w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o decyzje ZRID.
Co powstanie
W miejsce obecnej, jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego), powstanie droga ekspresowa o długości blisko 30 km. Na odcinku Barczewo – Biskupiec, którego wykonawcą jest firma PORR, prace będą polegały głównie na budowie drugiej jezdni. Na potrzeby realizacji tej inwestycji, dysponujemy rezerwą terenu w pasie drogowym, a wiadukty nad obecną DK16 mają już odpowiednią długość. W ramach prac powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para MOP Marcinkowo) i obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec.
Na odcinku Olsztyn – Barczewo, którego wykonawcą jest firma Budimex, zakres prac będzie znacznie większy. Tu nie mamy rezerwy terenu pod rozbudowę. Istniejąca droga wymaga korekty przebiegu w celu dostosowania jej do parametrów drogi ekspresowej. Zbudowanych zostanie 11 obiektów inżynierskich, a istniejące trzy podziemne przejścia dla pieszych zostaną wydłużone.
Na obu odcinkach wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie, umożliwiające obsługę komunikacji zbiorowej oraz przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe - Wójtowo oraz Łęgajny. Natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów drogi klasy S. Na obu kontraktach zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne). Inwestycja uwzględnia też budowę przejść dla zwierząt, odwodnienia i oświetlenia drogi, a także montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Wykonany zostanie system zarządzania ruchem wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu).
Nowe dokumenty kontraktowe
Jest to pierwsza inwestycja GDDKiA w Polsce, dla której wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe, tj. Program funkcjonalno-użytkowy i Szczególne Warunki Kontraktu. Dokumenty te uwzględniają zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Dotychczas nawet niewielka zmiana parametrów technicznych wskazanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury wymagała wprowadzenia odstępstwa. Obecne przepisy nie precyzują już szczegółowych wymagań prawnych odnośnie parametrów technicznych dróg. Jednak Ministerstwo Infrastruktury rekomenduje stosowanie wzorców i standardów, które zamieściło na swojej stronie internetowej.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury wprowadziło pojęcie trudnych warunków, które umożliwiają projektantom zastosowanie, w uzasadnionych przypadkach, niestandardowych rozwiązań. Zgodnie z obecnymi przepisami, zarządca drogi musi zadbać o precyzyjny opis wymagań technicznych, który zapewni uzyskanie takich parametrów, które zapewnią odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
W nowych dokumentach kontraktowych zastosowano wymagania, mające na celu nie tylko oszczędność kosztów realizacji i użytkowania drogi, ale przede wszystkim ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz klimat. Chodzi tu m.in. o maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni (przy zachowaniu odpowiednich parametrów jakościowych) oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Dzięki temu, większość energii do oświetlenia drogi będzie pozyskiwana z energii słonecznej.
Kierowcy z nowej trasy S16 od węzła Olsztyn Wschód do węzła Biskupiec powinni skorzystać w 2028 r.