W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wzmocnimy most na rzece Saska

20.11.2024

Dziś rozpoczęły się prace naprawcze mostu w Jęczniku na drodze krajowej nr 53. Kierowcy mogą spodziewać się chwilowego wstrzymania ruchu na czas transportu elementów mostu. Prace naprawcze potrwają do końca listopada i będą prowadzone pod spodem obiektu.

Zdjęcie przedstawia fragment metalowej barierki mostu nad wodnym ciekiem. Barierka składa się z pionowych i poziomych elementów, z których część jest pomalowana na biało, a część na niebiesko. Na dolnych elementach widoczne są ślady rdzy. w tle znajduje się bujna roślinność, zielone krzewy i trawa, a także woda płynąca w rzece lub strumieniu.

Nasze działania są efektem przeprowadzonej w sierpniu br. kontroli stanu technicznego mostu, w wyniku której stwierdziliśmy, że przęsło po południowej stronie obiektu wymaga interwencji. Wyłączyliśmy z ruchu południową stronę mostu, wyłoniliśmy wykonawcę prac naprawczych, który przystąpił do działania. Po zakończeniu prac przywrócimy przejazd całą szerokością mostu.

Informacje ogólne

Most w Jęczniku jest stalowy i jednoprzęsłowy, o długości ponad 10 m i szerokości 8 m. Przejazd ma szerokość 5 m. Konstrukcja opiera się na stalowych belkach ,,kapeluszowych’’ zabezpieczonych zaprawą (zwanych Zoresówkami), osadzonych na murowanych podporach z kamienia. Nawierzchnia mostu jest asfaltowa i nie ma chodników. Barierki wykonano z kształtowników stalowych. Pod mostem przepływa rzeka Saska. Dodatkowo w sąsiedztwie przeprawy znajduje się kładka dla pieszych. 

Korozja i ubytki

Stalowe elementy nośne mostu, tzw. ,,kapeluszówki’’ (profile Zoresa), są mocno skorodowane, szczególnie w dolnych częściach. Końce tych elementów, które opierają się na dźwigarze, są całkowicie zniszczone przez rdzę. Dodatkowo cegły klinkierowe, które wypełniają szczeliny między tymi elementami, mają ubytki i są zdeformowane. 

Co zostanie wykonane?

Aby wzmocnić południową stronę konstrukcji mostu, zostaną dodane specjalne stalowe wsporniki. Końce tych wsporników będą oparte na dźwigarze zrobionym z mocnej stali. Dźwigar o długości 5 m zostanie umieszczony między istniejącymi belkami mostu, w pewnej odległości od brzegu. 

Dodatkowy dźwigar zostanie wprowadzony pod most przy pomocy specjalnych rusztowań. Po umieszczeniu go na odpowiednim miejscu, zostanie przymocowany stalowymi blachami o grubości 10 mm. Te blachy będą solidnie przyspawane do dźwigara. Na końcach każdej blachy znajdą się stalowe płaskowniki, które również zostaną mocno przymocowane. 

Pod blachy wprowadzone zostaną stalowe podpory (łożyska) o długości 30 cm, które będą zapewniały stabilność. Przed ich zamontowaniem powierzchnia betonu zostanie odpowiednio przygotowana (oczyszczona i wzmocniona specjalną zaprawą). Po ustawieniu wszystkiego na swoim miejscu szczeliny pomiędzy dźwigarami a wspornikami zostaną wypełnione stalowymi klinami. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}