W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zbieramy dane o natężeniu ruchu – rusza GPR 2025

22.01.2025

W czwartek (23 stycznia) będzie prowadzone pierwsze badanie natężenia ruchu w ramach tegorocznego Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 (GPR 2025). Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analizach bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dwujezdniowa droga wśród łąk. Na horyzoncie widać las. Na drodze znajduje się kilka samochodów.

Wielkie liczenie pojazdów odbędzie się  w całej Polsce. Podstawową metodą realizacji pomiarów w województwie warmińsko-mazurskim będzie metoda wideorejestracji. Wykonywać je będziemy w kilka specjalnie wybranych dni, w określonych porach, zarówno w dzień, jak i w nocy. GPR 2025 zostanie przeprowadzony na istniejącej sieci dróg krajowych zarządzanych przez Oddział GDDKiA w Olsztynie, a więc z wyłączeniem tych odcinków, które przebiegają przez miasta na prawach powiatu i znajdują się w zarządzie prezydentów tych miast.

Punkty pomiarowe na Warmii i Mazurach

Wszystkich odcinków pomiarowych, na których w GPR 2025 zostaną przeprowadzone pomiary ruchu, jest na naszym terenie 138. Pierwszy dzień pomiarowy, obejmujący pomiar 16-godzinny (6.00-22.00) w dniach 23 stycznia i 30 stycznia, będzie dotyczyć tylko części odcinków pomiarowych, na których SDRR (średni dobowy ruch roczny) pojazdów silnikowych ogółem w poprzednim pomiarze (w latach 2020-2021) był większy od 6000 poj./dobę oraz odcinków, na których poprzednio nie wykonywano pomiaru ruchu. W woj. warmińsko-mazurskim mamy 51 takich odcinków. Kolejne pomiary planowane są w marcu.

Ważne informacje o sieci drogowej

Generalny Pomiar Ruchu przeprowadza się co 5 lat. Wyniki pomiaru stanowią jedną z najbardziej istotnych informacji o zarządzanej sieci drogowej. Na ich podstawie podejmowane są decyzje dotyczące budowy nowych dróg, ich przekroju, geometrii i węzłach. Określane są wskaźniki ekonomiczne decydujące o realizacji inwestycji lub jej zaniechaniu, przeprowadzeniu remontu i jego zakresie. Na podstawie wyników podejmowane są też decyzje związane z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg i ich priorytetów w sieci drogowej w skali kraju i w skali międzynarodowej. Ostatni pomiar ruchu został przeprowadzony w latach 2020-2021 (pomiary wydłużono ze względu na pandemię). 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}