20 lat w UE na drogach krajowych w woj. opolskim
29.04.2024
Mapa sieci dróg krajowych w naszym regionie stale się zmienia. W perspektywie ostatnich lat powstało wiele nowych tras, które zostały dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Ponad miliard zł na drogi krajowe finansowane z UE w naszym regionie
Dofinansowanie dla zadań realizowanych w woj. opolskim w ramach POIiŚ 2014-2020 zostało przyznane na łączną kwotę 1 079 549 806,32 zł. Są to:
- Obwodnica Myśliny w ciągu DK46 – 33 181 811,15 zł
- Obwodnica Nysy w ciągu DK41 i DK46 – 262 189 804,84 zł
- Obwodnica Kędzierzyna Koźla w ciągu DK40 – 207 801 497,82 zł
- Obwodnica Praszki w ciągu DK45 – 165 410 060,13 zł
- Droga ekspresowa S11 na odcinku obwodnicy Olesna – 410 966 632,38 zł
Dzięki tym inwestycjom powstały nowe trasy o łącznej długości 71,4 km. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centra miast, wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców wielu miejscowości.
- Obwodnica Myśliny w ciągu DK45
Inwestycja wpłynęła na poprawę przepustowości i płynności ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowany. Ponadto przyczyniła się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa, zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Myśliny. Wyeliminowanie z ruchu w terenie zabudowanym uciążliwych samochodów ciężkich przede wszystkim poprawiło klimat akustyczny oraz zmniejszyło wielkość emisji substancji szkodliwych do środowiska na terenie miejscowości.
Realizacja zadania umożliwiła również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w korytarzu, a także w sąsiedztwie korytarza obwodnicy i drogi krajowej nr 46 oraz w powiecie oleskim.
- Obwodnica Nysy w ciągu DK41 i DK46
Funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego w ciągu DK46 wpłynęło pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który przejeżdżał ulicami Nysy, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich. Spowodowało to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg i ulic, które zostały odciążone przez obwodnicę
- Obwodnica Kędzierzyna Koźla w ciągu DK40
Dzięki realizacji tej inwestycji wyprowadzony został ruch tranzytowy zarówno z Kędzierzyna-Koźla, jak i z Ujazdu. Znacznie poprawił się komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowców poruszających się tą trasą.
Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewnia komfort ruchu tranzytowego. W znaczny sposób skraca czas podróżujących na odcinku pomiędzy województwami opolskim i śląskim oraz w ruchu międzynarodowym między Polską a Czechami.
- Obwodnica Praszki w ciągu DK45
Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewnia komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Obwodnica umożliwia również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Nowa droga odciążyła z ruchu tranzytowego dotychczasowe ciągi dróg krajowych nr 42 i nr 45 w centrum Praszki oraz Gorzowa Wielkopolskiego, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.
- Droga ekspresowa S11 - obwodnica Olesna
Trasa zapewnia komfort dla ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne połączenie drogowe dla woj. wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwia również skomunikowanie z obszarami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w woj. opolskim.
Obwodnica Olesna stanowi fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy woj. zachodniopomorskie z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Kolejne wyzwania przed nami
Na terenie województwa opolskiego rozpoczynamy realizację kolejnych inwestycji w regionie, dla których będziemy starać się o dofinansowanie z UE w ramach perspektywy finansowej 2021-2027.
Wśród nich bardzo istotna inwestycja w zakresie rozwiązań komunikacyjnych w skali Polski to budowa trzech odcinków S11 między Kępnem i Olesnem. Docelowo cała trasa S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.