W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa obwodnicy Praszki w ciągu DK45 nabiera tempa

10.09.2021

Na początku tego roku, po zakończonej przerwie zimowej, ruszyły prace przy budowie kolejnej, czwartej obwodnicy realizowanej na terenie woj. opolskiego w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Dzisiaj wspólnie z dziennikarzami obserwowaliśmy postęp prac na blisko 13-kilometrowym odcinku obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej 45, których zakończenie planowane jest w IV kw. 2022 r.

Wizyta studyjna na budowie obwodnicy Praszki w ciągu DK45
20 maja 2019 r. Umowa na realizację obwodnicy w systemie Projektuj i buduj zostanie podpisana 20 maja 2019 r. Jej wartość do 171,5 mln zł. 11 grudnia 2020 r. Wojewoda Opolski wydał decyzję o zezwoleniu na osiągnięcie inwestycji na terenie. Wykonawca inwestycji po przekazaniu placu budowy przystąpił do prac przygotowawczych.

Jakie prace są prowadzone?

W zakresie trasy głównej wykonawca realizuje prace związane z budową wykopów i nasypów oraz rozpoczął profilowanie skarp. Na niemal 20 proc. przyszłej trasy położono już podbudowę zasadniczą z kruszywa. Prowadzone są prace przy budowie rond, gdzie największe zaawansowanie jest widoczne przy rondzie w okolicach miejscowości Kowale. Tam wykonawca prowadzi prace związane z układaniem krawężników oraz kostki na pierścieniu ronda. Prowadzone są roboty na dziesięciu obiektach mostowych oraz budowane są przepusty.

Zakres inwestycji

Obwodnica rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45, omijając to miasto od strony zachodniej, oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

Obiekty inżynierskie i ronda

Inwestycja przewiduje budowę dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy.

 W ramach inwestycji zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda w ciągu obwodnicy. Powstaną one na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na wszystkich skrzyżowaniach, w obrębie wyspy środkowej został zaprojektowany pierścień o szerokości 1 m, stanowiący rezerwę dla przejazdu samochodów ciężarowych i autobusów.

Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

Korzyści wynikające z budowy obwodnicy

Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja obwodnicy umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego pozwoli na odciążenie z ruchu tranzytowego istniejących ciągów dróg krajowych nr 42 i nr 45 w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.

 

Kalendarium

  • 7 marca 2017 r. - złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)
  • 9 sierpnia 2018 r. - wydanie DŚU
  • 16 października 2018 r.  - wszczęcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót w systemie Projektuj i buduj
  • 28 marca 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty (Mostostal Warszawa)
  • 20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Praszki w ciągu DK45
  • 11 grudnia 2020 r. - wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Praszki

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}