W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dbamy o bezpieczeństwo na drogach krajowych

15.05.2024

Podczas briefingu prasowego na autostradzie A4 podsumowaliśmy działania prowadzone w ramach zimowego utrzymania dróg (ZUD) w sezonie 2023/2024. Zaprezentowaliśmy też dziennikarzom zakres prac utrzymaniowych realizowanych na drogach krajowych w naszym regionie.

Fragment autostrady A4 na terenie województwa opolskiego

Podsumowanie zimy 2023/2024

Na terenie województwa opolskiego administrujemy siecią dróg krajowych o łącznej długości ok. 891 km oraz 345 obiektami mostowymi. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg krajowych prowadziły Rejony w Brzegu, Kluczborku, Nysie i Opolu. W ostatnim sezonie zimowym nasze jednostki wyjeżdżały w ramach działań ZUD 2666 razy.

W zwalczanie skutków zimy w woj. opolskim zaangażowanych było 97 pojazdów, w tym 62 pługo-solarki oraz 35 sztuk innego sprzętu. W trakcie minionego sezonu zimowego zużycie soli drogowej wyniosło ponad 14 tys. ton, a materiałów uszorstniających 380 ton.

 

Utrzymanie dróg krajowych

Wraz z nadejściem wiosny rozpoczynamy prace związane z letnim utrzymaniem dróg. Działania te są niezbędne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także zapewnienia estetyki. Przeprowadzamy

remonty cząstkowe dróg, odnawiamy oznakowanie poziome, wymiamy oznakowanie pionowe i urządzenia BRD. Prace obejmują również kompleksowe utrzymanie czystości obiektów mostowych, oczyszczanie rowów oraz zbiorników retencyjnych, mycie oznakowania pionowego i urządzeń BRD, a także koszenie pasa drogowego.

Każda z tych czynności jest szczegółowo planowana po to, aby zapewnić należyty poziom utrzymania na całej sieci – przypomnijmy w naszym województwie sieć dróg krajowych obejmuje około 850 km, w tym 170 km autostrady A4 w podziale na jezdnię północną i południową.

Koszenia pasów drogowych planujemy  raz w roku, a poboczy dwa razy w roku - w miarę potrzeb wykonujemy ich więcej. Do układania harmonogramu tych prac podchodzimy racjonalnie i odpowiedzialnie – mając na uwadze przede wszystkim kwestie bezpieczeństwo, ale także kwestie środowiskowe związane m.in. z występującą w okresie wiosny i lata suszą hydrologiczną, kiedy w glebie i rzekach występuje niedobór wody.

Droga to nie wysypisko!

Ważnym obowiązkiem GDDKiA jest także utrzymywanie czystości w obrębie zarządzanych dróg. Patrole służby drogowej monitorują nasze trasy całą dobę. Niestety podczas objazdów zauważamy duże ilości śmieci, które wyrzucane są z samochodów. To nie tylko śmieci „wyprodukowane” podczas podróży, ale również odpady wielkogabarytowe czy nawet gruz wyrzucany w pasie drogowym. 

Przez nieodpowiedzialne zachowanie kierowców lub ich pasażerów na drodze pojawiają się rzeczy, które stwarzają zagrożenie dla innych jej użytkowników. Najczęściej z auta wyrzucane są plastikowe butelki, opakowania po jedzeniu, puszki po napojach. Na jezdni zdarzają się też resztki rozerwanych opon czy połamane kołpaki. Tylko w ubiegłym roku na opolskim odcinku autostrady A4 nasze służby zebrały około 14 ton śmieci.

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Apelujemy do kierowców, aby zadbali o bezpieczeństwo własne, ale także innych użytkowników dróg. W okresie od lipca 2020 r. do marca 2022 r., na drogach krajowych doszło do 174 zdarzeń z udziałem firm wykonujących prace w pasie drogowym.

Najczęściej dochodziło do nich podczas prowadzenia prac utrzymaniowych, w tym: malowania oznakowania poziomego, wymiany lub naprawy barier, likwidacji ubytków nawierzchni, koszenia trawy, naprawy sygnalizacji lub oświetlenia. W zdecydowanej większości przypadków przyczyną zdarzenia było najechanie na tył pojazdu firmy wykonującej prace.

Jak pokazują dane, do zdarzeń najczęściej dochodziło na prostych odcinkach drogi, przy świetle dziennym i dobrych warunkach atmosferycznych. Dlatego też stale podkreślamy, że bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od rozwagi i odpowiedzialności samych kierowców. Nawet najlepsza pogoda i warunki na drodze nie zastąpią rozsądku, stosowania się do ograniczeń prędkości oraz bacznego obserwowania trasy.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}